Kultur på nätet - What´s in it for Umeå?

Trendvindarna blåser, ideer och tankar krockar och blandas, "hjärnstormen" ylar ... åt vilket håll, hur gör man, när ... hur...


Spridda tankar så här i slutfasen av en intensiv vecka med arbete och tankar, i områden, som skatekultur, kulturentreprenörskap, arenor, Umeå City Arena, virtuell världsutställning, trafiksäkerhet/kultur, ungdomskultur och bloggande. Det ser spretigt ut när jag tar ner det på "papper", men det finns en sammanhållande röd tråd - allt har ett inslag av upplevelser och kultur och tjänster som skulle kunna göra livet lättare och roligare för många samt förstås ideer om underliggande teknik för att förverkliga detta - 3D, mobilitet, trådlös kommunikation, VR mm mm. Är det viktigt att hålla på med sånt här är en fråga jag ställt till mig själv, när det kännts jobbigt. Varför ser inte andra vad jag ser, varför krävs det så mycket energi att få andra att förstå att det här nåt bra? Det kommer ju att hända oavsett om vi vill det eller inte. Det kommer att skapa "ny" kultur och tillväxt och intäkter när de nya unga entreprenörerna slår klorna i det, på allvar. Hur många gånger måste jag säga att det inte handlar om teknik utan att det handlar om att förstärka och lyfta fram innehåll och kommunicera det på nya sätt?

  

Sen blir jag upplyst rakt och självklart av två av de som jag jobbar nära med, "Vad då, andra inte fattar, det är ju du som inte lyckas få fram ditt budskap, du är inte nog säljande, sluta gnälla, tänk från "de andras" perspektiv, bli tydligare enklare". Efter en stunds sur tystnad så inser jag "sanningen" i detta men ändå.........äh nog om detta, det är bara att ta åt sig och lära av sina misstag, bli bättre. Staffan Ling sa nåt mycket tänkvärt på Kulturentreprenörsdagen - det är jättebra med talang, men det är de målmedvetna medelmåttorna som blir de bästa entreprenörerna, de som lär av sina misstag och hela tiden tränar för att bli bättre.


image289

Kultur på nätet är det samma sak som nätkultur, nja vet inte, lite trickig fråga som jag överlåter åt andra att besvara. Men vad kan "nätkultur"som den virtuella 3D-arenan Umeå City Arena ge? Ja bl a kan den ge synlighet, uppmärksamhet, innovationsmiljö, ny utvecklingsmiljö, ny upplevelsebaserad kulturmiljö, planeringsverktyg, plats för ungdomskulturer och communities, ett virtuellt "Living Lab", global "stadsarena", nya besökare, nya tjänster, nya perspektiv, nya upplevelser, ny affärsverksamhet, nya arbetssätt, ny affärsmiljö, nytt interaktivt medborgarforum... ... det avgörande klivet in i interaktionssamhället? Sedan är det "bara" att komma på hur man kan tjäna pengar på att använda sånt här, men det tror jag löser sig snabbt. Det är bara att öppna sinnet och våga rucka på de mentala barriärerna. Intäkter gör det intressant att vara med och gör det möjligt att utveckla den verksamhet man bedriver. Så man ska nog ta Frank Zappas satiriska påstående "We´re Only In It For The Money" på allvar när man försöker få igång en sån här verksamhet.


Läste i ett reportage om Umeågalan, som handlar om tillväxt, att Umeå saknar en stor evenemangsarena, att man därför kan tappa stora evenemang till Övik och Skellefteå. Det är bra att ha en riktigt stor arena men varför måste alla befinna sig på samma fysiska ställe? Varför göra som alla andra? Umeå skulle kunna konkurrera med vem som helst genom att tänka nytt, nya typer av evenemang där man kopplar ihop fysiska arenor som SkyCom Arena, Norrlandsoperan, och Folkets Hus via den virtuella Umeå City Arena och Google Earth. Det är bara att använda sig av den avancerade 3D-teknik som Umeå är bra på och som är en växande trend. Vare sig Övik, Skellefteå eller Stockholm har en sådan typ av arena ..... än, men det kommer, var så säker. Ett annat sätt är att utveckla befintliga arenor med hjälp av digitala tjänster baserade på vad besökare skulle vilja ha som de saknar i dag. Öppna för den framtida kulturen redan idag. Men det är klart det skadar inte heller med en större arena med ett stort utbud av interaktiva tjänster för att höja publikupplevelsen


image290

Tänk nytt, förena det bästa av gamla ideer på ett nytt sätt och utveckla det därifrån. Vem trodde att Google när de började som tillhandahållare av sökmotor på internet skulle bli det miljardföretag det är i dag. Mobiltelefon som kamera och dator, skulle man inte ringa i den...?? Apples iPhone utgår från iPod/datorkonceptet och adderar telefon som en funktion - vänt upp och ner på mobilkonceptet! YouTube är egentligen "gammal media" organiserat på nytt sätt mm mm


Nätkultur var det ja ... applikationer och tjänster tillkommer hela tiden, mobilitet och mobila tjänster växer så det knakar, användarbeteenden förändras med detta med växande krav på interaktion och påverkansmöjligheter, särskilt hos ungdom som tar detta för givet. För att nå dem, möt dem där de befinner sig, Apberget, Second Life, Hamnmagasinet, skateparken


image291

3D är en annan aktuell grej, IBM satsar mycket forskningsmedel på vad de kallar 3D-internet där ett av syftena är att man ska kunna vandra obehindrat mellan virtuella 3D-världar som Active Worlds, Traveller, Second Life och även Google Earth. Google Earth och Microsofts Virtual Earth går 3D-vägen. Mobiltelfontillverkare som t ex Apple och Prada, satsar mycket på att ta in 3D-tillämpningar och positionsbaserade tjänster. Apples iPhone har redan nu en tillämpning av Google Maps inbyggt och Google Earth är troligen ett nästa steg. Mobiltelefonernas ökade bandbredd och kapacitet gör det lättare och mer attraktivt att använda dem i communitysammanhang med verktyg/applikationer som YouTube, MSN Messenger, Flickr, MySpace, FaceBook m fl. Använd Google Earth som ditt fotoalbum med hjälp av gps-teknik som finns inbyggd i mobiltelefoner. Använd Photosynth för att bygga 3D-miljöer med hjälp av amatörfoton. Det blir bara enklare och billigare att bygga 3D-milöer.Ungdomarna finns i de här miljöerna och använder många av de verktyg som omnämnts här som sin vardagsteknik. Ska man nå dem måste man finnas här.


Hur navigerar man i den här djungeln då? Det inte så svårt, det är som Dylan säger "You don´t need a weatherman to tell which way the wind blows"


TorbjörnJohansson

Innovation Impact


Kommentarer
Postat av: stefan

Hej!
kul att läsa om någon som ser dessa möjligheter i 3-d. Gjorde själv så för några år sedan, fast kan erkänna att det börja svalna lite, då andra fortfarande inte verkar se det på samma sätt. Helt över är intresset dock inte, fast
det är nu mera på en hobby nivå.

Jag utbildade mig inom vr-teknik för en del år sedan och gjorde en hel del intressant projekt under denna tid.
-Bilsimulator; Vi gjorde en bilsimulator där vi modellerade upp stora delar av sta'n. Projekt blev väldigt effektfullt, då man i bilen kunde se i backspeglarna hur husen passerade förbi.
-Trädhus; Jag gjorde några modeller med hus i träd. Dessa skulle användes till att visualisera för investerar möjligheterna med detta. Husen är i dag byggda och bokningstiden är ca 1 år för dem.
-It-högskolan i hässleholm hur den skulle se ut i färdigt skick. Skolan är idag färdigbyggd och man har även en kortare kurs i vr-teknik.

Största problemet med att det inte kommer igång speciellt med den teknik som jag ser det är flera ex;

-Det som är viktigt är olika för olika inblandade parter, ex. kan man vid ett husbygge med hjälp av vr-teknik undvikla rent visuella fel. Hur kommer huset verkligen att se ut med en viss strukur eller kulör och hur passar det i omgivningen? Detta är
mer intressant för köpare eller för att ex. lättare få bygglov. När det gäller byggnadsföretaget är de nog främst glada över om man ganska snart skulle vilja göra en omändring av huset. Att framföra budskapet om tekniken på rätt sätt till olika berörda parter har man nog inte varit tillräckligt bra på.
-Ett annat problem är nog att användare och utvecklare ser tekniken olika och inte kan se vad som är primärt och sekundärt med ett projekt. Användare vill nog ofta mycket mer utan att det egentligen har någon betydelse för slutresultatet. Projektet kan t o m bli sämre om man tappar focuset på det som är väsentligt med en massa onödiga effekter och rekvisita.
Blir sedan användaren ändå inte riktigt nöjd så blir det inte någon uppföljning.

2008-02-08 @ 10:05:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0