internationellt ungdomsutbyte

Under året som gått har en av mina arbetsuppgifter på Umeå Fritid varit att arbeta med internationellt ungdomsutbyte. Det har varit roligt och lärorikt för både mig och de ungdomar som deltagit i olika utbytesprojekt. Att vara med och planera och genomföra internationella projekt ger flera saker som:


  • Icke-formellt lärande - ett lärande som är planerat, deltagarfokuserat och förutsätter aktivt deltagande. Den främsta skillnaden i jämförelse med det formella lärandet som sker inom skolan är att det sker frivilligt. Icke-formellt lärande kan närmast liknas vid det som förr kallades folkbildning och är ett viktigt komplement till det formella lärandet. Jag tror att frivilligheten är en enorm kraft som skapar motivation. Det finns ingen lärare som sitter inne med alla svaren utan möjligtvis en handledare som hjälper gruppen att själva söka reda på svaren på de frågor som de helst själva har formulerat.
  • Interkulturellt lärande - detta begrepp inrymmer en förståelse för kulturbegreppet, vad det består i (t ex normer, traditioner, uppfattningar om gott och ont, uppfattningar om manligt och kvinnligt). Målet med ett interkulturellt lärande är enligt mig att se hur olika kulturer (nationella kulturer eller subkulturer) påverkar en människas sätt att tänka och bete sig. Men syftet är inte att skapa och förstärka stereotypa uppfattningar utan tvärtom att inse att för att en individ kommer från en viss grupp innebär det inte att man kan dra några säkra slutsatser om dennes värderingar eftersom alla individer från en grupp inte delar alla åsikter. I lärandet ingår även att granska sig själv och sina normer och på så sätt få ökad självinsikt.

Andra saker som kan bli resultat av internationella ungdomsutbyten är: samhällsengagemang, självinsikt och självförtroende samt erfarenhet av att organisera sig för att uppnå ett gemensamt mål.


Jag är så glad att se att flera av de ungdomar som deltagit i utbyte nu själva tar initiativ till andra projekt. Önskar verkligen att fler unga fick upp ögonen för de möjligheter som finns! Om du är intresserad av internationellt ungdomsutbyte så är det en bra idé att kolla in http://www.ungdomsstyrelsen.se/ eller http://www.salto-youth.net/.


Imorgon bitti åker jag, ungdomsombudet Johan Lindgren samt en representant för centrala ungdomsrådet vid namn Hanna Nyberg till Pärnu i Estland för att delta i en stor ungdomskonferens på temat ungdomars möjligheter i Östersjöregionen samt ungas delaktighet och inflytande. Deltar gör ungdomar och tjänstemän från de städer runt östersjön som är medlemmar i nätverket Union of Baltic Cities (UBC). Mer information om konferensen hittar du på www.ubc-youth.org/pdf/Invitation%20Parnu.pdf 


Vi kommer hem på lördagskväll. Kanske lägger jag in ett inlägg imorgon bitti (är inte särskilt morgonpigg) annars kommer nästa rapport på lördag!


Kommentarer
Postat av: Donald Forssten

Vilken härlig start på din blogg. Roligt att läsa och blir på nytt påmind om ungdomarnas engagemang inför ryssutbytet. Tittade på programmet för utbyteskonferensen i Pärnu, det ser riktigt tilltalande ut. Ha nu en trevlig och lärorik konferens./Donald

2007-09-25 @ 21:22:51
URL: http://app.blogg.se/trackback/ping/9213586
Postat av: Charlotte

Det ska jag! Allt verkar jättebra organiserat och jag tror att framförallt Johan och Hanna kommer att bidra med mycket i de workshops som de deltar i. Själv ska jag satsa på att knyta kontakter för framtiden. Ha det så bra själv!

2007-09-25 @ 22:37:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0