Att äta ära

Jag är mestadelsmusiker. Jag har ett annat jobb också, men som kommunanställd personlig assistent på 45% så lever man inte gott. Eller inte alls. Så jag är beroende av mina intäkter som musiker. Det är ett val jag gjort. Så jag har inte tänkt klaga.

Men, jag kan ifrågasätta tänket lite? Många anser att kultur ska vara gratis. Musik ska vara gratis. Vi går på gratiskonserter och laddar ner de skivor vi vill ha. "Det anses vara en ära att få spela hos oss" som en arrangör så fint uttryckte det i ett mejl för några veckor sen. Det innebär att jag måste jobba gratis. Och äran smakar iockförsig gott men mättar dåligt, och är inte bra att betala hyran med heller. Ibland kan arrangören hittat en sponsor som betalar kalaset och det tycker jag är en bra lösning.

Med mitt partyband Full Tank får vi betalt. Nån tycker att vi är dyra. Men, en åkargrabb som jag träffade nånstans i Norrlands inland räknade snabbt ut min timlön och tyckte att det var katastrof?

Jag har försökt att få ihop det genom att jobba mera med "vanliga" jobb. Det går. Jag har en väldigt hög nivå på vad jag orkar. Men, det blir på bekostnad av allt annat. För, det kan faktiskt vara roligt att ibland ha tid att träffa en kompis. Eller bara ha en slapparkväll? Med tre-fyra spelningar i veckan eller som i höstas när jag producerade min skiva, spelade med partybandet och jobbade 82% så är det en omöjlighet. Rent ekonomiskt blir det en förutsättning om jag inte får betalt för min skiva eller mina spelningar. Du får din kultur gratis? och tyvärr är jag väl så korkad att jag kommer att fortsätta försöka få allt att gå ihop... 

Kommentarer
Postat av: Hanz

Självklart ska musiker ha betalt när de spelar på konserter och när deras låtar sprids på internet.

2007-09-13 @ 19:20:31
Postat av: Elin

Tack Hanz...

2007-09-13 @ 22:30:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0