Vad är kultur för dig?

Med ett utifrånperspektiv är det lätt hänt att man ibland får intrycket att Umeås kulturliv är lite mossigt och tråkigt. "Det händer ingenting i den här stan" säger många av mina kamrater och ofta deltar jag i samma kör. Så det självpåtagna uppdraget idag är att jag sitter och surfar runt på olika hemsidor, nyhetssidor och liknande för att bli inspirerad.

Det är inte svårt. Direkt på Umeå Kommuns hemsida står det om både Jazzfestivalen, Kulturlovet, Minabibliotek.se och en massa andra kulturaktiviteter. Det verkar pågå hur mycket som helst. Och det här är bara via en enda hemsida. Sedan har vi alla andra hemsidor: musikklubbar, evenemang om Hollywoodfysik, föreläsningar, Norrlandsoperans evenemang, teater, utställningar och mycket mycket mer. Man får verkligen intrycket att Umeås kulturliv blomstrar.

Och dessutom så tycker jag att trots allt bök det är runt grävningarna i centrala stan så fungerar stängslen runt eländet som en superb reklampelare för Umeås kulturliv just nu! Det råder lite anarki kring hela affischeringen som tilltalar mig.

Men vad är kultur? Och varför heter det finkultur och populärkultur?
Det är ingen lätt fråga. Varför förknippas så ofta kultur med Ingemar Bergman, Lars Norén, Frans Kafka, August Strindberg mfl? Är det kultur för dig? Ibland känns det som om ju mer svårtillgängligt och svårtolkat ett verk är dessto finare är det. När det krävs en djuplodad analys och dras en massa fina paralleller till andra (svårtolkade) verk så är det fin och god kultur.

Det jag älskar med kultur är mångfalden saker som kan ingå. Musiken i replokalerna där det riktigt dånar, dockteatern, balettföreställningarna (som jag faktiskt aldrig varit på), graffitikonstnärerna som för mig också är kultur. (IJag uppmuntrar inte till graffiti på alla platser). Det är en härligt galen blandning. Bland de coolaste utställningarna jag sett är just graffittiutställningen som Bildmuséet anordnade för ett par år sedan. Och den var populär. Vad kan det bero på?

Allt är vackert på sitt sätt och har någonting att förmedla.

Och vad är det för fel att underhållas för stunden med s.k skräpkultur? Det fyller också sitt syfte!
Men ni ser: jag faller själv i fällan att försöka definiera fin resp skräp...

Diskutera gärna och skriv kommentarer! Min fråga är enkel - vad är kultur för dig?

Kommentarer
Postat av: Kanada

Kultur för mig är de överraskande och upplyftande upplevelserna. Det kan vara olika organiserade evenemang, men också saker som händer i vardagen.

2007-10-23 @ 19:49:32
Postat av: Maria

Kultur för mig är teater, film & litteratur. Kultur för mig är opera, rock och jazz. Konst, en vacker tavla eller ett perfekt taget fotografi. Kultur för mig är kryddan i vardagen. Precis som "Kanada" skriver "...de överraskande och upplyftande upplevelserna." Jag tycker inte heller om att dela in i fin- och populärkultur. Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag kan överaskas av tidlösheten i Kafkas roman men blir glad och upplyft och skrattar igenkännande när jag läser Jan Berglins tecknade serier...Högt eller lågt...Fint eller fult...vem bryr sig så länge det berör!

2007-10-23 @ 20:59:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0