Idéer för centrumutvecklingen på Nanna och Mimer?

Ska man skriva någonting om kulturen i Umeå så går det inte undvika en nyhet som handlar om Umeå Kommuns planer på att Nanna och Mimertomterna är ute till försäljning med vissa villkor.

Idag finns det redan befintlig verksamhet i Mimerskolan i form av VIVA Komvux vad jag vet. Och i Gjallarhornet huserar Kulturcentrum för barn och ungdomar bl.a. Så min första fråga blir - Var ska de ta vägen? En verksamhet som ex. Skapande lördag som Kulturcentrum för barn och ungdomar anordnar är en verksamhet som är oerhört uppskattad och som min familj och många andra besöker så ofta vi kan. En av sakerna som gör att det är så populärt är att det är ett roligt alternativ på lördagar till att dra runt på stan men även att det ligger så pass centralt i stan att det är enkelt att bara slinka in. Man ska inte underskatta placeringen av sådana här verksamheter! Det är väl knappast en slump att Stadsbiblioteket ligger i anslutning till Folkets Hus?

Baltic-gruppen har lagt bud på tomterna:
Balticgruppen skriver i sin intresseanmälan att den vill utveckla tomterna mot cent-rumhandel och kontor. Klas Dahlberg på Balticgruppen Centrum AB vill i dagsläget inte närmare kommentera vilka deras planer är. (från Vk.se)
Vad säger ni som läser det här - vad säger ni? Vad skulle ni vilja göra?
- Kulturkvarter?
- Bibliotek? (Det pratas ibland om flytt av Stadsbiblioteket till hamnen mm. så varför inte flytta det hit?)
- Replokaler för lokala band?
- Flytta Kulturcentrum för barn och unga till Mimer?

Ja vad?

Jag hör en del kommentarer om att Balticgruppen köper in sig i mer och mer här i stan. Men är det så farligt egentligen? De kan ju faktiskt få centrum att leva...

Kommentarer
Postat av: SD

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om exakta placeringar, men jag tror att planerna innebär en stor möjlighet för Kulturcentrum att kunna utveckla sin verksamhet. Nu är de väldigt trångbodda.

2007-10-24 @ 18:03:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0