Härlig kulturkrock i kroppen

I kväll har jag bytt världsdel en stund. En härlig kulturkrock! Jag är just hemkommen från salsakursen. Det var kul att blanda in de kubanska rytmerna i kroppen efter alla balkaninfluenser. Jag kanske ska lyssna på Brudmarsch från Delsbo eller varför inte Baby Elephant Walk innan jag somnar för att göra blandningen total.


I Sutka, som ligger ett stenkast från Skopje bor romer. Taxichaufförerna var skeptiska och försökte varna oss för att åka dit. Det skulle vara så oroligt och vi var tvungna att ha full koll på våra ägodelar, enligt många. Vår reseledare Göran har under flera år arbetat med projekt mellan SIDA och musikhögskolan och har många vänner i Sutka. Han "lurade" dit oss. När vi kom dit möttes vi med öppna famnen. Vi träffade många supertrevliga människor. Flera av dem har bott i Sverige eller Tyskland och pratade gärna så mycket de bara kunde på svenska och tyska. Jag trivdes bra i Sutka. Det kändes absolut inte så oroligt som taxichaufförer och andra hade framhållit för oss. Tvärtom.


Vi blev hembjudna till Rocky och hans familj i Sutka. Familjen har kommit som flyktingar från Kosovo. Rocky är 19 år och pratar bra engelska. Han har imponerande nog lärt sig engelska på egen hand, bara med hjälp av ordbok och har ändå riktigt bra uttal, bra grammatik och stort ordförråd. Han spelar keyboard och har deltagit i ett av Görans musikprojekt. Hans grupp, Roma Talents, övar i UNHCR:s lokaler efter kontorstid. Tack vare projektet får de busskort för resan in till Skopje, tillgång till replokal och instrument - villkoret är att de går i skolan. Tidigare visste de inte vad de ville göra, men nu vill de läsa vidare på musikakademin. Vi bestämde oss för att lyssna på deras repetition dagen efter.


Den dagen blev en händelserik dag. Vi började med att lyssna när Roma Talents övade. Direkt därefter åkte vi hem till Ferus Mustafov, Makedoniens klarinettkung! Han bjöd hem oss alla på det stora lunchtabberaset! Mycket god mat och dryck och fantastiskt bra musik. Ännu en privatkonsert! Än en gång gåshud! Än en gång spritt i benen! Både Ferus, hans son Ilmi och den 11-årige sonsonen Ferus junior spelade för oss. Vet inte om de någonsin har spelat tillsammans inför publik. Ferus är en före detta boxare som spelar samtidigt på klarinett och saxofon. Nej, jag vet - det borde inte vara möjligt, men nu har jag sett det med egna ögon. Han kan nog det mesta inom träblås. Cirkulationsandning är rena barnleken för honom. Vi njöt av musiken och beundrade hans musikaliska trollkonster. Han njöt av att bli beundrad.

Ferus och jag har träffats några gånger tidigare. Han lyssnade bland annat på Mullin Mallin när vi uppträdde på Fashing i Stockholm ifjol. Nu, hemma hos honom, fick jag spela på hans klarinett! För att översätta det är det kanske ungefär som för en ishockeyälskare att äta lunch hemma hos Peter Forsberg och sedan provåka hans skridskor, som för en schackspelare att bli hembjuden till Kasparov och dessutom få spela ett parti med honom eller nästan som att en riktig datanörd åker hem till Bill Gates och får lov att gå lös på tangentbordet. Stort!


Därefter åkte vi ut till Sutka igen. Det brukar vara många bröllop den här tiden och vi hoppades få höra ännu mer bra musik. Vi hade tyvärr lite dålig timing när det gällde bröllop men det spelade inte så stor roll. Vi hamnade ändå mitt i något som verkade vara en kombination mellan en motsvarande möhippa och en omskärelsefest. En stor fest var det i alla fall. Längst fram i tåget gick en tjej som skulle gifta sig dagen efter och längst bak i tåget fanns två pojkar som skulle bli omskurna. De välsminkade kvinnorna var så vackra med sina glittrande klänningar och fantastiska håruppsättningar.


På kvällen följde vi med våra vänner i Pizzicato Orkestar när de spelade på två bröllop inne i Skopje. Vi lekte väl wedding crashers på vårt eget lilla sätt, inbjudna av orkestern.


Jag tror att jag sov ganska gott den natten. Totalt speedad av alla upplevelser, men jag är säker på att jag till slut somnade med ett leende på läpparna.


image297
Ferus Mustafov och jag i Skopje


Kommentarer
Postat av: Bengan

Ja du, nu kan du dö lycklig med vetskapen om att du har hängt med Makedoniens klarinettkung, inte illa och säga vad man säga vill om makedoner (?) men de verkar veta hur man fixar en riktig fest. Det är ju för det mesta så när man går på fest här i Sverige att om arrangörerna inte missar att klämma in en möhippa så har de givetvis glömt bort omskärelserna...
Ser fram emot fortsatt rapportering =)

2007-10-04 @ 01:05:49
Postat av: Anonym

HEJ
häftigt att en svensk upplever sutka på ett positivt sätt är själv därifrån men född och uppvuxen i Sverige. Coolt

2007-10-19 @ 19:01:19
Postat av: Aleksandra

Oppaaa sukare hem smesno;) ama swedanka ko sutka? haha

2007-11-30 @ 14:15:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0