En sista reflektion och ett ode till bilioteken

Veckan har varit intensiv på många sätt och jag har inte alls haft den tid och energi att skriva som jag hade hoppats. Men det har varit oerhört roligt att göra detta och försöka bidra till debatten kring kulturen i Umeå.

Som blivande bibliotekarie kan jag inte låta bli att ägna sista inlägget på den här bloggen till biblioteken - dessa eminenta ställen, så fyllda av liv och lust, idéer från svunna tider och inlägg i den samtida debatten. Där finns hyllmeter efter hyllmeter som väntar på att upptäckas och förmedelas vidare. Romaner, deckare, barnböcker, fantasy, biografier, fullspäckade fackböcker, musik, film och allt annat.

Många av biblioteken i den här stan skapar underverk med minimala medel och sjuder av aktiviteter som olika cirklar, författarbesök, utställningar, babybokprat, kurser i ex "Hur man tecknar manga" och mycket mer. Det är väl värt ett besök!

Sen ska man inte heller glömma alla eminienta bibliotekarier - förhoppningsvis mina framtida kollegor - som besitter så mycket kunskap och kan leda en vidare mot nya outforskade hyllor, uppslagsverk och inte minst databaser.

Jag hoppas att det finns fler som uppskattar biblioteken, stora som små, och ser dem för den mötesplats de är och kan vara. Och ser vilken guldgruva till kunskap, avkoppling och intresseförmedlare de faktiskt är!

Trevligt att råkas!

//Anja

p.s. för den som är intresserad kan man läsa min privata blogg här d.s

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0