Ungdomsinflytande vadå, på en tisdag?

Hej igen!


Nu är det tisdag förmiddag och jag har precis avslutat en arbetsintervju. Intressant att för första gången vara den som håller i intervjun istället för att vara den sökande. Jag minns själv, för drygt 1,5 år sedan, då jag satt i samma position. I sammanhanget att söka tjänsten som ungdomsombud. Nerverna kittlade som i hela kroppen och självklart tänkte man på att göra ett gott första intryck. Plötsligt var det en grå, nästan vithårig man som kom emot mig och sa "är det du som är Johan" och från och med den stunden var det dags att leverera 110 %. Skönt att jag lyckades...


Mitt jobb är verkligen roligt, utvecklande och självklart krävande. Hur kan det då komma sig? Jo, jag springer på en massa möten, försöker få politiker och tjänstemän att komma ihåg ungdomsperspektivet i frågor och göra oss delaktiga. Hur delaktig ska man då vara? - Ja, det är en svår fråga som man ibland får brottas med. Skulle det vara bäst om samhället var totalt ungdomsstyrt? Det tror inte jag, det skulle säkert funka men inte så bra som det skulle kunna göra. Jag tror att det är balans vi måste eftersträva och att även ge unga den position och, ja faktiskt, den makt som krävs för att göra förändringar. Det finns en stor risk vill jag mena på om det ska vara äldre människor som bestämmer i vilka frågor som unga ska vara med och påverka. Jag vill att det ska finnas unga representerade på beslutsfattande möten för att kunna belysa ungdomsperspektivet. - Vi tenderar att missa en hel del perspektiv då man snöat in sig inom stadshusets väggar vill jag mena.. Om vi ska ha unga som beslutsfattare så måste vi självklart gå efter den demokratiska process som vårt land har. Innan dess måste vi emellertid tänka på om vi verkligen gett de rättvisa förutsättningarna.


Jag ska i kommande bloggar berätta mer vad som ingår i mitt uppdrag som ungdomsombud men nu är det dags att få något i magen innan jag tillsammans med 15 ungdomar, fem tjänstemän och fem politiker ska åka till Lövånger för att genomföra en framtidsverkstad ihop. Vi ska tillsammans diskutera hur ungdomar på ett reellt sätt ska kunna påverka Umeå kommun. Vi kanske kommer att kunna spåna fram en metod eller en process som skulle kunna funka för att unga ska kunna bestämma i kommunen. Varför är det här viktigt? - För mig är det självklart: Unga är de som påverkas av beslut tagna idag, det är de som ska bära de ideologier som vi idag tar fram. Alla människor mår bättre av att kunna påverka sin omgivning och om vi vill att unga ska bli kvar i Umeå, så tror jag att det är en mycket större chans att de stannar om de får vara med och påverka!


Nej, nu är det dags att gå.. Men jag hoppas att du får en givande tisdag och att du idag och kommande dagar får vara med och påverka din omgivning!


/ Johan




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0