Thai-dans på Ersboda

En marsdag för tre år sedan träffade jag och min skrivande bror Lars en buddhistisk munk på flygplatsen i Umeå. Den orangeklädde mannen berättade att han ämnar bygga Europas största buddhistiska tempel i Fredrika. Det blev startskottet för ett reportage som jag och Lars gör tillsammans om tempelbygget. Det kommer så småningom i tidningen VI.

Men det som snart kom att intressera mig ännu mer var alla de thailändska kvinnor som besökte tempelplatsen med sina svenska män. De har blivit ämnet för min nästa bok. Jag har jobbat med projektet i över ett och ett halvt år nu. Långsamt har jag lärt känna en stor grupp kvinnor som bor längs vägen med det vackra namnet Sju Älvars Väg mellan Umeå och Fredrika. Jag har fått vara med på fester, ceremonier, hemma i vardagen och på deras arbeten. Och det är det här som är det mest fantastiska med mitt arbete! Kameran öppnar dörrar som annars skulle hållas stängda. Jag menar, hur många skulle släppa in en vilt främmande människa som kom fram och frågade: Hej, får jag komma hem till dig? Kameran gör det möjligt. Jag är djupt tacksam över de generösa människor som delar med sig av sin vardag. Och för allt nytt de lär mig.

image343

Ikväll har jag varit hemma hos Lian och fotograferat när hennes dotter Elisabeth och hennes kompisar tränar på thailändsk dans. På lördag är det nämligen thailändsk fest på Restaurang Amphigas i Granngården, och då ska de uppträda. Kl 18-22 är det firande av högtiden Loi Katong. För 150 kr får man mat, dricka, kaffe och musik.

Den här bloggen ska ju handla om kultur. Och mångkultur är ju något som ofta efterfrågas i det sammanhanget. Det arrangeras mångkulturella uppsättningar, dagar och caféer. Men ibland kan jag inte låta bli att tänka, var är alla så kallade kulturälskare på de platser där mångkulturella möten sköter sig självt? Som inte är uppskrivna av någon som mångkultur med stort M. Det behöver inte vara på Operan eller Museerna. Se er omkring!
    
/Elin

Kommentarer
Postat av: Michael

Jag ser fram emot den boken!

2007-11-14 @ 07:31:23
Postat av: Tomas Wennström

Hej Elin

Låt mig först säga, att jag uppskattade din slöjbok och utställning väldigt mycket. Dina nya "projekt" verkar minst lika spännande och viktiga. När det gäller det eviga talet om Mångkultur så snackas det mycket om hur människor från andra länder måste "integreras" i vår svenska kultur - vad det nu är? Jag tror det är ännu viktigare, att vi som är infödda svenskar lär oss och förstår att vi lever och måste "integrera" oss i ett mångkulturellt samhälle. Här kan du och din kamera lära oss mycket. Keep up the good work!

2007-11-14 @ 10:21:00
Postat av: Åsa Sandström

Jag håller med Tomas Wennström om att det är på tiden att vi svenskar inser att vägen till ett inegrerat samhälle går från två håll. Den dagen som vi slutar säga vi(svenskar) och dem (invandrare) när vi talar om svenska samhället, då har vi uppnått det målet, när "vi" betyder - vi alla som bor i sverige

2007-11-14 @ 12:09:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0