Lita på det oväntade

image348"Förvåna mig" heter en dikt av en poet som jag glömt namnet på. Och visst vill man bli förvånad ibland när man tröttnat på mainstream och slentrianmässigt kulturtugg. När man tycker sig ha hört sett det mesta som dyker upp som kometer och stjärnskott på kulturhimlen och försvinner lika snabbt.

Då känns det uppfriskande med kanaler som kan ge dig just det oväntade. Filmer som du inte trodde fanns och musik som är helt okänd men som skapad just för dig.

Min lilla kvartersbiograf Folkets bio ger mig filmupplevelser jag inte skulle ha fått annars. Nu senast Emmas lycka av den tyske regissören Sven Taddicken. En film om liv och död, ensamhet och längtan efter kärlek. Sinnligt och vackert och fyllt av humor. Och levnadsglada grisar.

Kalejdoskop, som sänds sena kvällar i radions P2 ger mig musiken som jag inte hört. Gränsöverskridande var ordet. Lamb Chop är senaste fyndet. För att inte tala om den helt sanslösa indiska filmmusik som jag bara vill höra mer av. Nästintill nattsuddare har jag blitt på kuppen. Därav bilden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0