GenerationsMiljöHus = GMH

Generationsmiljöhus, vad är det? Ja på sökmotorn Google ger det inga träffar (men kan det om några dagar när Google hittar igen denna text). Sökmotorer är annars bra sätt att marknadsundersöka om man har en ny idé och se om den finns. Gäller då att testa andra språk, åtminstone på engelska. Och "generation environment building" är också nytt.

Generationsmiljöhus (GMH) är därmed en innovation, en social innovation, "mjuk idé" som kombinerar olika saker, generationshus med miljöinriktning och både för yngre och äldre människor. Sedan 70-talet har jag som förskollärare, på 80-talet i FoU-arbete och därefter som konsult verkat i att utveckla lokalmiljöer för barnomsorgen.

När så miljöhuset på Tomtebo blev till, blev det naturligt att se hur dessa idéer kan kombineras med de flexibla förskolemodeller jag skapat, samt föra ihop barn med gamla i samma hus. Precis som med spårtaxi-idén (se föregående blogg) visar det sig nu att ett GMH ligger rätt i tiden och det finns arkitekter, byggare och personal som blivit nyfikna på dessa idéer.

Nästa steg är att hitta fastighetsbolag/ägare och kommuner som ser detta som framtidsidéer i förnyelsen av den offentliga verksamheten. Umeå borde ligga bra till om inte Jantelagen här (du ska inte tro att du är något) sätter käppar i hjulen.

Men då finns det säkert andra kommuner eller länder är testa idéerna i. Denna blogg kan ju nå över hela världen, och (förutsatt) att man förstår svenska, kanske någon hör av sig.

I tisdags var jag på en mässa där en sådan dagis/åldris-idé skulle kunna presenteras, Skolforum på Stockholmsmässan i Älvsjö. På årets mässa kunde jag inte hitta något liknande, men byggföretag jag pratade med gillade idén liksom fackligt ansvariga jag hörde mig för med.

Vill Umeå kommun bli föregångare, finns därför chansen att bli först på en Skolforummässa i framtiden. 1989 hade Umeå en av de största montrarna på föregångaren, Barnomsorgsmässan i Sollentuna. Där visade barnomsorgen upp allt det bra som kommunen hade då. Kanske en nysatsning här vore något passande i ambitionerna att bli Europas kulturhvudstad 2014.

T ex kan Umeå satsa på vidstående flexibla  barnomsorgs-hus-idéer som kombinerar kommunala dagis med intreprenadförskolor, personalkooperativ och miljöinriktning. Med en andra våning ryms 6-årsverksamhet och lågstadium.

Från luften med spårtaxi i onsdagsbloggen till marken och dagishus idag, är steget ner i vattnet naturligt, ett element vi alla var före födseln och som jag varit i hela livet genom badande och simmande. Så nästa blogg blir om bad- och simkulturen i Umeå.


Kommentarer
Postat av: Åsa Sandström

om det finns någonting som jag verkligen, verkligen tycker illa om och irriterar mig på, så är det jantelagen. Ändå är det precis vad jag tänker när jag läser dina bloggar.(vem tror han att han är?)
Är det inte märkligt?
jag tror att det kan bero på att du presenterar lite för mycket av det goda på samma plats.Du har för övrigt en bra blogg och du verkar ha hur många bra och roliga idéer som helst. jag skulle inte beskriva mig själv som en avundsjuk och illvillig person, men dessa egenskaper tycks kunna smyga sig på en när man minst anar det. och därför är jantelagen en farlig motståndare, särskilt för en person som har så många idéer som du. se till att du har många på din sida, så behöver du inte slösa onödig energi på människor som motarbetar dig.

2007-11-01 @ 11:21:37
Postat av: Urban Bengtson

Tack för det, det värmer. Ett bra sätt att slippa jantelagen är att försöka strunta i den och jobba på. Idéerna på mina bloggar är göra så. Och ditt svar är också ett sätt att minska jantelagens betydelse. Särskilt då det blir känt så här.
Så vi blir nog allt fler, tror jag.

2007-11-01 @ 13:27:32
URL: http://app.blogg.se/trackback/ping/10359537

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0