FREDAG

Och så har det gått och blivit fredag..

Det är faktiskt roligt att se att kommunen satsar på ungas inflytande. Detta är något som vi faktiskt fått bekräftat. Vi har nämligen blivit nominerade till att bli årets ungdomskommun 2007, detta är en utmärkelse som tilldelas den kommun som tar ungas behov och engagemang på allvar och arbetar för att ge unga verkligt inflytande. I fredags hade vi besök från den myndighet som utser vinnaren. Det var en fullspäckad dag där vi presenterade bl.a. skolan, ungdomsombud, kulturverkets bloggopera, Tilda, Iksu och gemensamma taget. Nu gäller det bara att hålla tummarna, den 5 december får vi veta!


En annan rolig sak är att jag för två veckor sedan åkte till Budapest, Ungern för att representera Sverige i lokalt ungdomsinflytande. Det var jag och Simon, en kille från Umeå centrala ungdomsråd som blev ombedda att åka. Det var riktigt häftigt, 25 nationer var samlade, från Afrika, Asien och Europa. Inför dessa länder höll vi en presentation om hur vi arbetar i Umeå och jag kan utan att skryta säga att vi har kommit långt. Det var lite skrattretande att bl.a. träffa en minister från Jordanien som menade på att de hade bra ungdomsinflytande eftersom att han "ibland tänker på ungdomarna Likaså när jag var i Estland i september så träffade jag ungdomar som var så glada över att faktiskt fått prata med en politiker". Ja, det är stora skillnader. Men bara för det ska inte vi sätta oss ned och vara nöjda över vårt läge, tvärtom ska vi ta tillvara på vår situation och utveckla vårt arbete än mer. - Annat vore otacksamt.


För att bli lite mer personlig.. Idag ordnade jag fredagsfika för kontoret (skolkontoret stadshuset) tillsammans med två kollegor. Det var jag som skulle köpa in pålägg och övrigt medan Ann-Christine (Bitr. skoldirektör) skulle handla bröd. Så blev det men jag hade stora problem med att uppskatta mängden fika till 50 pers. Det vart en del över men jag hoppas att kontoret uppskattade de 670 kr som fikat kostade, det verkade som så.


I övrigt tycker jag att den här veckan har varit ganska lugn. Det känns skönt med fredag men jag är inte så trött som jag ibland är.. Har dock plågats av en långvarig förkylning men den ska jag bekämpa i helgen, tänkte jag. Så nu ska jag lämna kontoret och ta bussen hem, ikväll ska jag umgås med en polare som jag inte sett på ett tag, det blir nog skoj!


Ha det bra nu, så hörs vi!

/Johan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0