Veckans bloggare: bibliotekarien Monica Strandberg Johansson

Hej,
jag heter Monica Strandberg Johansson och är veckans bloggare. Till professionen är jag alltså bibliotekarie, och det som framförallt driver mig är viljan att barn och unga ska upptäcka biblioteket och att så många som möjligt ska få uppleva känslan av att ryckas med i böckernas underbara värld. 
Jag tycker att det är enormt stimulerande att planera och genomföra olika teman riktade till barn och unga.
I sann optimistisk anda föreställer jag mig  varje gång att aktiviteter och teman, som ibland sträcker sig över en hel termin, ska locka barn, deras föräldrar och unga människor i mängder till Ersbodabiblioteket, som min arbetsplats heter. Jag ser liksom inom mig hur de, likt en stor norrländsk fors, ska brusa in till biblioteket. Och viss kommer de. Inte alltid som en stor brusande fors, ibland kommer de mera som små vårbäckar eller ett fint duggregn. Och, vill jag tillägga, även om de bara är några få, som duggregn ungefär, så kan de minsann bullra och brusa som Niagarafallen! Ersbodabiblioteket är nämligen en plats som barn och unga känner sig hemma på och som de gärna besöker. Du som läser bloggen under "min" vecka kommer att få läsa om en del av dom teman som jag arbetat med, och om sådant som är på gång just nu. 
Men att inspirera barn och unga till läsande börjar väl först och främst med att man själv blir inspirerad, eller hur?  Jag kommer därför också att berätta om mitt samarbete med Länsbiblioteket i Västerbotten.  

Jag har dessutom en liten fot i en annan kultursfär, nämligen museivärlden genom mitt ideella engagemang i en liten museistiftelse.  På min fritid ägnar jag mycket tid till att odla och vårda orkidéer och att tillsammans med min man ta hand om två tonårsbarn.  Jag har stora förväntningar på min bloggvecka.  Framför allt så hoppas jag att bloggen ska utnyttjas som det demokratiska instrument det kan vara när det fungerar som allra bäst, och att Du som läser  mina inlägg den här veckan kommer att känna dig manad att  kommentera eller tycka till!

Allt gott!


Kommentarer
Postat av: Jenny Engström

Monica! Så roligt att du bloggar. Det är verkligen viktigt att visa på allt som görs för barn och unga inom biblioteksvärlden- toppen! Hälsar Jenny på Ersäng (barnledig just nu)

2007-05-22 @ 10:22:43
Postat av: Johanna Nordbring

Vad kul att du gillar Dagboksbloggen!
Anledningen till att vi talar så mycket om fika för bibliotekarier är att vi precis läste Skräpclownens inlägg: Skräpclownens inlägg om fika
Jag kan inte bestämma mig om det är roligt eller sorgligt med alla åsikter om vår yrkeskår. Jag väljer roligt!
Vi tycker som du, många goda idéer ser dagens ljus över en kopp kaffe!
/Johanna
Det var en festlig idé med stafettbloggandet. Kanske lånar jag den om det är OK?

2007-05-22 @ 11:27:43
URL: http://trelleborgsbibliotek.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0