Tystnad

Vaknade upp i min Fars stuga och kunde inte låta bli att lyssna på tystnaden. Även om jag i Umeå bor på ett lugnt och fridfullt ställe går det inte att jämföra med känslan i stugan. Ibland kan man nästan fysiskt känna tystnaden. Ute på gården har precis de sista löven jagats bort och höstens monochroma färger börjar ge vika för vårens vackra palett av färger.

image184

Efter byte till sommardäck och handtvätt av bilen samt lite tömmande av skitbrunnen, vilket var för sig var en utmaning, så blev det en stilla tur till Vännäs. Denna för mig oas av minnen, framgångar och nederlag, tillika det samhälle som jag växte upp i. Känns som om tiden stått stilla när bilen sveper förbi Medis (Medborgarhuset), La Gondola, Shell och Hammarskolan. Känner alltid mixade känslor inför dessa besök. Ofta infinner sig en sorts sorgsen känsla, varför vet jag inte. Besökte min första arbetsplats, Konsum. Blir glad att det fortfarande finns utrymme för två matbutiker i ett så pass litet samhälle. Att dessutom Konsum fräschats upp ordentligt värmer i hjärtat. Fick där i charken under några år äran att jobba med några av de roligaste människor jag mött. En av dessa stora, Ernst, satt dagen till ära i kassan. Undrar om han kände igen mig.

image185

På vägen hem så bröt jag med den vanliga rutten och valde att åka genom Gubböle ackompanjerad av Slayers South of Heaven. Mäktig känsla att sakta glida fram genom det sömniga samhället till ondskefulla toner. Borde nog göra det oftare, lyssna på ondskefulla toner alltså.

Nu bär det av till älven för en mysig söndagsmiddag som min Anna förberett. Pinnbröd, korv, äppeljuice och engångsgrill. Kan det bli bättre? Efter det blir det Final Fantasy XII resten av veckan.

Tack för mig, det har varit både kul och jäkligt svårt att skriva dessa små inlägg spritt över veckan. Hoppas att någon smålett eller hetsat upp sig över något jag skrivit.

Vale


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0