Kulturhuvudstaden och Kulturchefen


image203

Här kan ni se mig utanför mitt och Monas fantastiska lilla Gårdshus vid Bölesholmarna och Älven som vi hyr av Världens Bästa hyresvärldar. Är det inte helt underbart?

Sen kväll...
Som kulturarbetare har du sällan vanliga 8-17 arbetsdagar, idag blev det 12 timmar. Under våren har jag beräknat min arbetstid vecka för vecka och den har legat på mellan 55 och 75 timmar per vecka. Så där fick ni alla som se oss som bidragssuktande soffliggare. Själv har jag inte tagit ut mer än några få dagar a-kassa denna vår, det har på något sätt gått ihop ändå även om största delen av mitt arbete görs ideéllt.

Jag kan aldrig riktigt bestämma mig för vad jag anser om den här satsningen. Nu jublar man för att kulturnämnden fått 2 miljoner extra. Samtidigt som 5 miljoner per år går direkt in i kulturhuvudstadssatsningen, tänk om alla de pengarna kom kulturnämnden till godo för att delas ut på deras verksamhet? det skulle ge dem möjlighet att göra alla satsningar som de inte har råd med idag, de skulle göra en enorm skillnad. Samtidigt skulle ju kulturhuvudstaden göra att det kom helt nya medel från EU in i Umeå och det vore såklart helt fantastisk och 2014 skulle bli ett oförglömligt år.

Umeå är dock en värdig vinnare
, jag tror att vi har en enormt hög KCP (Kultur per Capita), men det beror framförallt på alla grymma proffessionella och ideella kulturarbetare som bor här. Vår kulturpolitik har varit och är i många delar helt snurrig. Man kan exempelvis klaga på den förfärliga idén att bygga ett äventyrsbad! och dessutom i centrum! helt sjukt, jag orkar inte ens ta upp alla argument emot det. Se istället till att använda platsen och pengarna till att bygga ett grymt kultur/ungdomshus som kommer att ge ovärderlig avkastning i form av nya engagerade människor, för det är människorna som skapar en kulturhuvudstad, inte monument i badhusform.

Jag är dock väldigt glad över vår jag kulturchef, jag gillade ju verkligen Monica Sparby och hade helst haft kvar henne, men det känns väldigt bra med att ha en erfaren kulturarbetare som sett Umeås kulturliv från undersidan. Jag tror att Fredrik kommer att göra ett helt grymt jobb.

Ett tips till Kulturchefen!
Se till att marknadsföra och etablera Umeå som Sveriges Frigruppshuvudstad. Då vi var på Teatercentrums Årsmöte så var säkert en sjättedel Umebor, kanske var vi fler från Umeå än från stockholm? Vi har både en av sveriges äldsta och en av Sveriges yngsta etablerade frigrupper.

Kör hårt Fredrik!

Kommentarer
Postat av: Fredrik Lindegren

Tack för tipset Love.

2007-06-03 @ 23:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0