Kärlek bannemej!

Redan söndag! Och jag har ju inte ens berättat sagan om oss som leker. Jag tror jag gör det nu, så ni för nåt slags bild av hur saker och ting sitter ihop ändå...

När jag flyttade till Umeå i höstas visste jag att det fanns gott om människor i den här staden som sysslar med nycirkus på ett eller annat sätt. Men det verkade inte finnas en given plats dit man kunde gå för att bara träffa likasinnade att leka, träna, utvecklas, byta erfarenheter och trick med. Det hade jag saknat i min gamla hemstad, men där fanns inte ens folket och intresset att starta något. Här fanns ju förutsättningarna, här fanns ju folket!

Det började i liten skala. Några få tappra som varje tisdag träffades på Hamnmagasinet där lokalen bara stod öppen och en vagn med cirkusleksaker fanns att tillgå. Vi trängdes med skejtfolket, och bråkade med alltför låga takhöjder. Men vi fortsatte. Och blev fler än några få. Och började känna att vi bannemej var för bra och för många för att inte ha en egen lokal, ett riktigt ställe att gå till. Det var hösten. Sen kom våren, och stora lokal-letar-projektet drog igång. Vi delade arbetsuppgifter mellan oss och nappade på alla tips vi kunde få. Åkte runt och tittade på olika hallar. Vägde hyror, takhöjder, lägen, speglar och lediga bokningstider mot varandra. Fastnade för Mariehemsskolans gymnastiksal och måndagkvällar. Bokade upp hela terminen utan att veta om vi skulle få loss några pengar från något håll för det. Vi salade ihop till hyran vid varje tillfälle, bara för att lösa det på något sätt. Bara för att allt var bättre än att inte ha lokalen. För den var vi värda, den skulle vi ha. Det var aldrig snack om saken.


Lite pengasökande senare gick rikstäckande alternativkonstföreningen Eldsjäl in och tog hyran. De var helt med på noterna att lokalen var viktig. Att vi måste få finnas. Och efter det har det bara växt. Blivit större. Folk har kommit och gått och jag vet inte ens vad alla heter längre! Jag förstår mig heller inte på allt som pågår i lokalen, det fullkomligt bubblar emellanåt. Det är galet vackert. Ibland stannar jag upp mitt i allt livligt kaos och bara betraktar. Det behövdes bara en portion kärlek för att få det att blomstra. Kärlek och jävlaranamma. (Man ska ALDRIG bry sig om jantelagen, kom ihåg det pojkar och flickor!)

Jag har en mejllista där jag postar ut och påminner om träffar, andra roliga grejjer som händer, inställda eller flyttade träffar och liknande. Varje nytt namn är lika välkommet. Nu är det bara två träffar kvar för säsongen, och vad som händer till hösten vet jag inte. Men händer gör det, var så säker! Så om du tyckt att mitt bloggande som eldkonstnär varit inspirerande läsning och känner för att joina oss koola barn, tveka inte att ta kontakt! Jag slänger min mejladress vida kring mig, så varför inte lämna den här också: [email protected] Skriv gärna nåt om nycirkus eller så i rubriken, så jag inte tror det är skräppost... :)

Hoppas vi ses, det har varit roligt att blogga här!
-=Freedom of movement is the shit=-
//Nycirkus-Elli


Kommentarer
Postat av: Lenny

det har varit underbart att läsa bloggen elli!
varje dag har jag läst bloggen och smilgroparna har det dragits i utan att tänka på det. det är sånt som gör en glad, en eufori av känslor varje måndag på träningarna. och nu på sommaren. vem vet vad för saker vi kommer hitta på!

2007-05-20 @ 22:35:54
Postat av: ro

Hej jag jobbar med en dokumentär som handlar om människor som brinner för det dom gör och vill slå rekord. Om du har ett rekord som du vill slå, maila mig.

2008-02-22 @ 15:42:08
Postat av: Hanna

Eldkonst är underbart. Min sambo håller på en del med poi, stav och fakir, och blir bättre för varje dag som går. Det är nästan ruggigt att se. :P



Synd att bloggen inte är aktiv längre...

2009-08-17 @ 22:57:09
URL: http://gratisbesatt.blogg.se/
Postat av: Hanna

Klargörande - såg fel, en massa som händer här ju. Kom in direkt från google och trodde jag kom till förstasidan. Lycka till!

2009-08-17 @ 22:58:08
URL: http://gratisbesatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0