De koola barnen

Små töser som spinner poi som om de aldrig gjort annat, gör vändningar hit och dit och till och med går ned i spagat mitt i alltihop. Bara sådär. Helt obekymrat. Och ja, de fortsätter spinna, hela tiden. Ansikten som lyser upp och fyller det lilla hörnet i gallerian där det är cirkusskola. Barn är så bra på att helt okritiskt bara ta in nya lärdomar, man visar - de gör. Som om det vore det lättaste i världen. Ojoj. Om barnen sedan bara fortsätter kommer de slå mig på fingrarna inom en snar framtid. Jag är ju gammal i jämförelse. Stel i hjärnan, det kan ta evigheter att lära sig vissa saker...

Stora barn är också med och leker, somliga blir kvar i sjok av tid, för att det är alldeles för svårt att slita sig från käglor, poi, jongleringsbollar, flaggor... Såklart man ska leka när man är vuxen! Om man vill.

Springer runt på Kulturnatta och tittar på lite av varje. Som eldfantast måste jag såklart titta på EMP när de gör sin grej. De levererar eld i mängd, den där välbekanta doften av brinnande lampolja sprider sig och det är sommarnatt i luften. Nöjd vandrar jag vidare, och några stopp senare slutar kvällen på en utomhusfesten på vasaskolans parkering där det spelas psy-trance och matas laserljus över församlingen. Jag träffar en kompis som jag vet älskar rave. Hon säger "nu får du se mitt rätta jag!" och drar en lång neon-orange ravehoodie över huvudet. Hon glittrar sådär vackert, och jag tror henne. Hon är i sitt rätta element, är det mesta hon kan vara. Hon sätter ett par LED-poi i mina händer, alltså poi som lyser med diodljus istället för eld, och jag leker loss, blir det mesta jag kan vara, i mitt rätta element...

Alla kan vara ett av de koola barnen. Man ska bara hitta sin grej.

Kommentarer
Postat av: MasterCat

De där småtjejerna var så oerhört grymma! En får helt plötsligt för sig att hjula medans den andre går ned i spagat! Jag kolar, mina nya idoler ;)

2007-05-20 @ 01:14:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0