Dag 3 - uppföljningen

Det var oväntat få kommentarer på min blogg igår - dock tror jag mest att det beror på att många inte orkar skriva. Jag fick till och med uppmana en av mina kollegor att kommentera bloggen efter att jag fått veta att han hade läst.

Igår var jag som sagt på Kulturhuvudstadsmötet och precis som förra mötet "urartade" diskussionerna till allmänkulturpolitiska diskussioner. Det märks att det är en diskussion som behövs i kulturlivet nu. Det är svårt att ta ställning till en idé om Umeå som kulturhuvudstad när det inte går att få klarhet i möjligheter för kulturlivet idag och i framtiden.

Mitt tänkta extrauppdrag till er läsare igår (som alltså inte blev av) berör detta med kulturpolitik. Jag hade nämligen tänkt att skriva ner några frågor att ta ställning till. Jag vet att det redan finns en undersökning på 2014:s hemsida som frågar om hur kulturlivet ser ut 2014. Men personligen tycker jag att det är svårt att skriva sina åsikter utan att ha något att utgå ifrån och tycka till om.

Men nu har jag bestämt mig för att modifiera uppdraget lite. Istället för att jag säger vad ni ska tycka till om, så vill jag att ni i kommentarerna säger vilka frågor som är intressanta att ventilera i offentliga kulturpolitiska diskussioner.

Personligen tycker jag att följande ämnen är intressanta att diskutera:
Hur ska den kulturella infrastrukturen byggas upp?
Hur kan de ekonomiska resurserna användas på ett sådant sätt att de räcker till så mycket som möjligt?
Vad ska utgöra basen i Umeås kulturliv? Vad ska vara spetsen?
Hur kan vi arbeta med att tillgängliggöra Umeås kulturinstitutioner och liknande för kulturarbetare, medborgare och besökande?
Hur kan kommunikationerna mellan de olika kulturella grupperingarna förbättras? Vad kan göras uppifrån och vad kan göras nedifrån?

Det finns säkert mycket mer som är vettigt att diskutera. Skriv era tankar i kommentarerna till den här bloggen. 

Kommentarer
Postat av: Vart tar allt vägen?

Hur jobbar 2014 projektet för att synliggöra dom mindre kulturutövarna? Även om det finns en del som läser bloggen så känns det som att det är ett litet forum för alla som arbetar med kultur.....senaste ämnet som diskuterats kom 2007-01-17 händer det så lite som folk bryr sig om i Umeå?

Vad kan projektet göra för att rycka upp sig, sidan, staden och få med sig stadens kulturutövare för att bli KH2004? Det behövs nog mer än ett par öppna möten (tror jag).

Vad gör projektet för den lilla utövaren?

2007-05-10 @ 08:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0