ALLA-principen!

Sedan jag flyttade hit till Umeå i höstas har jag haft siktet inställt på att Umeå ska bli norra sveriges nycirkus-mekka. Nu i maj känns det som att ja, jo, vi är nog rätt nära! Det finns så mycket glöd i Umeå, så många vackra människor som har så mycket att ge, så många vackra leenden som värmer hjärtat. För att glöden inte ska slockna blåser vi hela tiden på den, och det fungerar. Flammor, ljuv musik och vänskap uppstår när allt fler upptäcker hur chaussefritt det är att syssla med något som låter så avancerat som "nycirkus". Liksom. Cirkus. Måste man inte ha värsta schyssta skillzen och typ kunna klättra på väggar utan säkerhetslina? Måste man inte ha en tvättbräde-mage och ha hårdtränat sen tre års ålder, minst? Tja. Skadar väl inte, men det är inte vad det handlar om. Jag har aldrig varit bra på idrott. Jag har inte en enda muskel i kroppen som kan anses självförvållad. Jag är för feg för att göra kullerbyttor till och med. Ändå älskar jag nycirkus.


Den fina är nämligen att det är så brett, det finns något för alla. Alla alla! Det spelar ingen roll om man är gammal eller ung, hur vältränad man är, vad man har för tidigare erfarenheter, vilket etniskt ursprung man har, hur mycket pengar man har på kontot eller vilken färg man har på sitt sängöverkast. Ni förstår. Det finns något för alla. Nycirkus är ett så vitt begrepp att man med lätthet kan tillämpa Alla-principen: Alla alla! Alla alltid! Visst är det vackert? För inte så länge sedan var det öppen träff i Rådhusparken. Det kom folk i alla åldrar, hela familjer till och med, för att prova på eller bara betrakta spektaklet. Det svingades poi, snurrades stavar av alla slag, jonglerades bollar, blåstes gigantiska såpbubblor, balanserades devilsticks och mer därtill. Jag hade en dålig dag med blåmärken efter att ha ramlat med cykeln (sedär, jag har dålig balans också...) så jag satt mest på en filt och sjöng visor i glada vänners lag den gången. Och det bästa är att det är ok. För att leksakerna är det som binder ihop alla oss, de blir vår minsta gemensamma nämnare, men de är trots allt inte det viktigaste (och tro mig, leksakerna är VIKTIGA!). Vi som människor och gemenskap är viktigast. Vi som vackra vackra människor som vill skratta och dela leenden med varandra. Och vi är ett öppet vi - det finns inget "vi mot dem". Du är en av oss, vem du än är. Kom och lek!


Nu närmast ska vi ha öppen lekträff i MVG-gallerian i samband med Kulturnatta. Det sägs att vi ska finnas i en lokal någonstans i huset fredag 15:00-17:30 och lördag 13:00-15:30. Be there! Alla alla!

Peace out
//Elli


Kommentarer
Postat av: Lenny

så sant det du säger. värme i hjärtat.
smilgroparna dras utan att jag kan göra något åt det. det måste vara bra.

2007-05-16 @ 00:09:03
Postat av: Trollfia

Jag tycker verkligen om din ALLA-princip, eftersom den är så sann! Vem som helst kan syssla med det, oja! Det ska bli kul att läsa hur din blogg kommer se ut nu. Vi ses på Fredag, hoppas jag! Kram från ett lite äldre lekande barn <3

2007-05-16 @ 20:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0