Vårförkylning & åldersnoja.

Vårförkylningen drabbade mig, legat i feber i två dagar och till råga på allt har det börjat snöa igen! Jag tänkte tacka för mig, det har varit en intressant vecka, jag har aldrig bloggat och läser inte direkt bloggar, vad en blogg egentligen är är lite av ett mysterium för mig så jag improviserade ? et voilá ? c?est moi!
Det sista jag tänkte skriva om är en sak som bekymrat mig länge. Jag tycker att uppdelningen finkultur/popkultur är befängd (quel surprise!) kultur är kultur o.s.v. Och en sak som försvårar den här smältdegeln jag längtar efter är potentiella kulturfinansörers (kommun, stat, landsting, fonder, stipendium etc. ) förkärlek till just denna uppdelning. Men de kallar den inte finkultur och populärkultur utan seriös kultur och ungdomskultur där finkultur (museum, opera, klassiskt, ballett etc.) är seriös kultur och populärkultur är ungdomskultur. Är det ok att själva finansieringen skapar barriärer och sätter definitioner? Och vad händer när popkulturen vuxit upp? Varför finns det ingen plats för vuxen populärkultur? Söker man bidrag vet man att kilar man in att man vill nå ?ungdomar? är chansen att få bidrag förhöjd. Men om man inte riktar sig till ungdomar? (om själva kategorin ?ungdomar? gjorde en obekväm när man fortfarande tillhörde den?) Om det man gör är vuxet(läs nästan barnförbjudet) men inte klassiskt? Jag efterlyser forum där folk över 20 (och uppåt, uppåt, uppåt!) kan ta del av kultur och happenings, workshops, där man kan ta sig ett glas rött och där fokuset inte är stressat på ungdomar, där fokuset är koncentrerat på kultur.

Det var allt för mig. Om ni vill veta mer om mig eller undrar hur gammal jag är egentligen kan ni kolla
www.jg-mare.net eller www.myspace.com/gabrielssonmare

Lots of Love, Big Kisses & Best Wishes! /j.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0