Umeå fula Umeå

Jag fortsätter som utlovat med ett kulturbidrag även idag. Denna gång handlar det om modekulturen som i min åsikt behöver ses över. 

Jag gillar Umeå men det är en ful stad. Och det beror ju delvis på arkitekturen men även av att vintertid så börjar umeåbon klä sig som ett småbarn. Den lilla gnutta elegans som finns vad gäller kläder i denna stad döljs av fula täckjackor och täckbyxor: ett mode som ser likadant ut bland de vintersnoriga barnen på dagisets lekplats som hos de 50-åriga vintersnoriga gubbarna på ICA Maxi. Dammiga täckjackor ofta med detaljer i  det fulaste av material: fleece. Tumvantar eller skidhandskar pryder händerna och på fötterna skor som har sin stilgrund i snowjoggings. Ofta går man utan mössa och får därför röda öron. Har man mössa är det något sportigt märke som oftast inte matchar fysik och livsstil hos bäraren.

En äldre generation citycats är undantagna. Dessa handlar hattar hos modisten Kopparhatten på Sveagatan och deras garderober består av klassiska vår, sommar, höst och vinterkappor som lämnas in på Kemman efter varje säsong och som tas fram igen år efter år. En typisk sådan "citycat" bor i Bågenhuset, Rådhusesplanaden eller Kungsgatan. De handlar bakelser på Finas Hemkonditori och går ut mycket. Hög medelålder: 75 år kanske. Dessa är stilförebilder för en yngre generation som handlar på Myrorna och passar in i någon scen i Dr Zhivago.

En annan grupp som i min åsikt är välklädda är s.k. "divor" av både manligt och kvinnligt kön, de är oftast i 40-60årsåldern och bär långa svarta eller röda minimalistiska kappor. Herrarna bär tyvärr ofta "finskor" vilket verkar kallt (köp ett par snygga stövlar!) medan damerna ofta matchar kappan med praktiska skinnstövlar.

En  tredje grupp är "indie-stilen"  - den handlar som oftast om att ha en liten poppig jacka på sig året om och kan därför leda till förkylning. Överhuvudtaget att klä sig för kallt är fult  i min åsikt.

Nu till min egen bekännelse: att jag på senaste tiden själv blivit lat. Det började med att jag var förkyld och skulle till Hoting. Jag letade upp de varmaste kläderna hemma som blev ett helt OK par tajta 70-tals täckbyxor, lovikavantar, skinnstövlar och en pälsmössa och sen det syndiga: min fästmans täckjacka. Då upptäckte jag hur skönt det är att gå runt i ett sånt här plagg och jag ville helt enkelt inte sluta. Alla andra på stan är ju klädda som 'hej kom och hjälp mig' , har jag tänkt ,och så fort det är lite kyligt så slänger jag på mig den där.

Men inte mer. 

Dagens kulturgärning är att jag tagit en extra titt i garderoben och ansträngt mig att klä mig som en dam.

Och till dig Umeå-bo: köp en klassisk fin och varm vinterrock (det finns mycket att fynda på second hand), och ta väl hand om den så att den håller mer än ett par vintrar. Man kan också sätta på en liten brosch på kappslaget eller hatten och lägga till lite roliga accessoarer även vintertid. På så vis får du uppleva lyxen att vara både bekvämt och snyggt klädd oavsett hur vinden viner medan du samtidigt bidrar till både miljön och stadsbilden.

Vad tycker du om Umeås vintermode?

image149

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag känner mig nog aldrig så ful och trist som under vinterhalvåret. Men jag har hittat en lösning som åtminstone fungerar när det är kring 5-10 minus. Då har jag fleece under finjackan och det fungerar utmärkt.
Under vintern får man helt enkelt låta praktiskt gå före fåfänga annars fryser man ju ihjäl.

2007-03-09 @ 11:54:14
URL: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Postat av: Bengt Palmers

Fula kläder i en ful stad. Bra kombination. :)

2007-07-09 @ 22:56:45
Postat av: Emmalie

Hej ! Jag och en till tjej i umeå håller på med vårat projekt sista året på östra gymnasium! Vi söker desperat efter ett kulturstipendium! Projektet handlar om modevärlden och unga kvinnors omöjliga ideal. Det vore jättebra om du eventuellt skulle kunna komma med förslag!
tack på förhand!

2007-08-28 @ 10:06:12
URL: http://emmalievastman.blogg.se
Postat av: Robert

Missa inte mötet om "framväxten av ett lokalt mode" som Umeå 2014 arrangerar på Schmäck torsdag 20 september 2007 klockan 16.

2007-08-30 @ 08:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0