Samiska veckan

Jag har återvänt från arkivstudier i Uppsala igår och jag blir varje gång förvånad över hur mycket samisk historia som finns i arkiven och som aldrig har publicertas. Flera (språk)forskare har skrivit ned berättelser och händelser som samer har berättat för dem för länge sedan - även på samiska. Det finns också väldigt många inspelningar som är gjorda. Det finns alltså så mycket material om samerna i arkiven och det vore bra om riktningen vände, alltså att det material som har samlats in kommer ut ur arkiven. Det ska jag tala om på måndag den 5 mars i Västerbottens museum under den samiska veckan.

Jag läste en artikel i VK av ordföranden i Umeå sameförening, Mikael Lindblad, om samerna och samisk kultur i sammanhang med att Umeå siktar på att bli Europas kulturhuvudstad 2014. Jag tycker att det var ett viktigt inlägg. Samiska veckan tycker jag blir bättre och bättre varje år - men inte därför att jag håller föredrag i år : )  utan för att den visar bredden av samisk kultur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0