Jag bygger inte modellplan ? Jag arbetar.

Jag vill börja med att säga att det är ok att bo i radhus, ha volvo, vovve etc. Man kan till och med fortfarande vara en rocker (sätt ett nithalsband på vovven ? et voilá!). Det jag ville säga igår är att som deltidsmusiker (dvs. man deltidar med tid men tjänar väldigt lite pengar) kan det vara svårt att dra gränsen för när det man gör för att tjäna pengar mer och mer äter upp den tiden man skulle pyssla med musik på. Jag vill också säga att jag gillar mitt dagtidsjobb (vilket gör det extra farligt!) som Clark Kent ? jag är en vin och spritnörd som jobbar på Systembolaget ? jag vill bara inte att alla telefonkiosker ska försvinna! Det är få saker som slår att stå på scen! Det finns inte speciellt många spelställen i Umeå (om man räknar antalet musiker) och ännu färre ställen där man får betalt för det jobb man faktiskt utför (men det kanske det blir ändring på nu?). & vill man verkligen livnära sig på kultur måste man bestämma sig för att inte glida med i lunken. För face it ? det är mycket lättare att jobba en extra dag och få sin lön än att ringa 10 arrangörer och få nej. Det gäller att fortsätta brinna, fortsätta tycka att folk inte får gå miste om en. Fortsätta se kultur som arbete. Ingen skulle gå till en arkitekt och säga ?kul hobby det här med att rita hus?. Många av oss har utbildat oss eller tränat/övat/repat tusentals timmar för att göra det här och att då få hobby (?det där kan du väl göra på din fritid?) tappat i ansiktet kan kännas väldigt hårt. Och nej. Jag kan inte göra detta på min fritid. På min fritid går jag promenader med hunden, lagar mat, äter romantiska middagar, balanserar på min pilatesboll (jag är såå Madonna!) kollar på Six Feet Under. När jag skriver musik eller repeterar arbetar jag. Det må inte vara som att sitta i kassan på Bolaget en lönefredag, men det är arbete.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag tror att många tycker att arbete = tråkigt bara därför att deras eget jobb är trist. Att någon annan ska få lön för att göra något roligt kanske dom tycker är orättvist.

2007-03-15 @ 07:42:37
Postat av: jgmare

till sanna: det kan jag verkligen förstå. många jobb är trista och de flesta jobb är trista till och från. Jag har jobbat inom handels i fem år nu och att sitta i kassan och jobba på lager är inte alltid jättekul. Men tycker man att sitt jobb är jättetrist och hemskt måste man sluta. Och visst det känns inte alltid som man har den möjligheten, och ibland har man rent faktiskt inte den möjligheten av ekonomiska anledningar. Men man har bara ett liv (om man inte är religiös då har man flera eller lever för alltid och då kan man slösa hur man vill) och jäkligt mycket av ens tid spenderar man på jobbet det får inte bara vara trist! och man får verkligen inte bli bitter för att någon får betalt för att göra något 'kul'. Kultur glädjer alla. dessutom.

2007-03-15 @ 17:27:37
Postat av: Daniel

Fina inlägg! Jag tycker att deltidsarbetande konstnärer med väl dokumenterad verksamhet; konserter, utställningar etc, skulle kunna ansöka om lägre inkomstbeskattning på själva deltidjobbet. Det ger mer peng i pung för konstnär och mer kultur fur alle. Men med tanke på vår nuvarande regering så ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk, eftersom de är mer intresserade av att subventionera pigor och badtunnor. Under mina år spel- och dansman i Stockholm så spelade jag ett tag med en norsk saxofonist som jobbat som musiker i Bergen. Där hade jazzklubbar, caféer och barer anslag från stat och kommun som gick oavkortat till musikanternas gager. Ett gig motsvarade ungefär en vanlig dagslön. Detta är ju verkligen ett fantastiskt enkelt sätt att förgylla en liten stadskärna såsom Umeå och mer värdigt än att spela för att ?synas?.

/Daniel

2007-03-17 @ 20:16:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0