GRATIS AFFÄRSIDÉ TILL FILMENTUSIAST

Jag har tänkt att jag varje dag denna vecka ska försöka konkret bidra till Umeås kultur. Jag börjar med att ge bort en affärsidé.

Jag älskar bioupplevelsen. Personligen anser jag att det ska vara vinröda plyschsitsar och popcorn, och biografen ska ligga smidigt till så att man kan gå in på impuls och inte vara beroende av bilen kalla vinterkvällar. Jag tycker det är trevligt om det ligger ställen bredvid där man kan träffa vänner och ta sig ett glas eller en bit mat efteråt om man vill. Jag kanske inte är så unik i detta?

Här är en affärsidé till dig som älskar film. Vår granne, fantastiskt mysiga Sagateatern används inte till sin fulla potential. Jag har försökt lobba själv och genom vänner för alternativ bio där. Det skulle till liten kostnad öka tillgängligheten av alternativ film, och känns särskilt angeläget nu då Royal gått i graven. Filmfestivalen skulle samtidigt få en till lokal att visa film i. Jag har kikat på kostnader och rimlighet i att installera en duk som kan fällas ner framför scenen. Har kollat upp vilka bidrag man kan få för en eventuell verksamhet och har t.o.m. haft en träff med några fina personer i teaterföreningen som huserar i Sagateatern. Umeå har många duktiga som håller på med film (tack vare t.ex. Film i Västerbotten) och jag har hört vissa säga att de saknar ett forum. Det är bra flöde med folk på Kungsgatan, det är ett bra läge med pubar och kaféer i närheten.

Du som är sugen: hör av dig till mig så kan vi träffas: du får min research, budgetskiss och tillgång till mitt kontaktnät.Jag lovar att vi hjälper till att affischera program på Schmäck och jag vet att resten av "Gamla kvarteret" också skulle vara hjälpsamma och glada över mer aktivitet "väst på stan".

Ska dock varna att du kan möta på lite motstånd från oväntat håll. När jag talade med en person som står bakom rodret på Umeå Filmfestival om saken så ville han inte satsa på något mindre än ett "Filmens Hus". I väntan på denna ska vi alltså låta chansen till mer kvalitetsfilm i centrum gå oss förbi. Varför allt eller inget? Tyvärr har jag även hört liknande attityder från personer kopplade till Folkets Bio. T.ex. hört: "visst, det blir billigt för kommunen och så kan de peka på Sagateatern och säga 'titta, vi satsar visst på film utan att behöva lägga ut några faktiska pengar'. " , med sarkasm i rösten. Men det är väl UNDERBART?!! Att man kan få ut mer kultur för våra skattepengar och använda de lokaler vi redan betalar för till full kapacitet! Blir det sedan en stor succé och Saga för trångt så kan man ju leta större lokal.

Nu har jag säkert trampat i ett riktigt getingbo då jag är utanför "klicken", men jag bryr mig inte så mycket om det. Hoppas att vi så snart som möjligt kan få in mer kvalitetsfilm i Umeå centrum under den del av året då det inte är filmfestival : ett lyft för staden inför 2014.

Imorgon gör jag något annat för Umeå kultur. Tills dess, ta det lugnt på isen.


Kommentarer
Postat av: Mikael

Jättebra idé! Några av mina bästa biominnen är från Saga.

2007-03-05 @ 13:46:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0