Vilken underbar dag...

image212

Jag sitter på apberget och njuter av solen och en fräsch frukost av persikor och päron. Det är verkligen underbart med vår, solen som återvänder och alla umebor trotsar den småkalla blåsten med t-skirts och linnen.

Jag var nyss förbi kommunen och lämnade in vår bidragsansökan, så otroligt skönt, nu är det bara att väntas och hoppas... Och att fortsätta arbeta för att göra grym och viktig teater för Umeborna och länsinnevånarna. För mig är det sjukt viktigt att teater är något för alla. Jag vill inte spendera mitt liv i en bransch som bara rör en liten grupp specialintresserade personer. Teatern måste återta de stora folkmassorna, men det går inte att göra detta genom att fortsätta i samma gamla upptrampade spår. Vi måste hitta nya vägar att nå ut?

Idag känner de flesta sig obekväma med att gå på teater, allt för ofta är den riktad till gruppen för inbördes beundran av kulturarbetare och kulturrecensenter. Jag menar inte att vi ska sluta vara konstnärliga och bara spela buskis, människor vill ha allvar och bli berörda, och här har teatern fantasiska möjligheter. Filmen kan aldrig bli lika verklig som teatern där skådespelarna faktiskt existerar framför en på scenen och allt försiggår i nuet.

Skuggteatern har hittat en väg genom vår Improshow som har fyllt salongerna på Norrlandsoperan i flera år med en publik som sällan eller aldrig går på teater. Dels för at de får vara delaktig, men till stor del för att de känner sig välkomna och inte utestängda. Den publiken har sen gärna fortsatt att gå på våra andra föreställningar, och på det sättet hoppas vi bygga upp en ny teaterpublik i Umeå.


Alla kulturarbetare behöver arbeta aktivt för att hitta nya vägar att nå ut, vi måste göra en teater som når ut till ALLA människor och en teater som är viktig och har en positiv påverkan på vårt samhälle. Annars kan vi inte ta emot våra bidragspengar med gott samvete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0