Stadsfest/Sommarfestival i Umeå?

I min blogg igår skrev jag om Chicago och deras festivaler, jag hade tänkt spinna vidare på den tråden idag.
Sommarfestival eller inte har för många här i Umeå blivit en viktig fråga. Det finns dom som anser att Umeå är ingen sommarstad av rang eftersom det inte anordnas någon stor festival/stadsfest.  Jag anser inte att en festival typ, Skellefteåfestivalen eller Piteå Dansar Och Ler är något att stå efter. Jag blir närmast beklämd när jag ser landets alla stadsfester presentera sina program, det är samma artister på stadsfest efter stadsfest, inte särskilt spännande. Dessutom tror jag mer på att satsa på mångfald, dvs. många mindre arrangemang istället för ett stort arrangemang som gör att alla mindre arrangörer inte har en chans att överleva i konkurrens med dessa, ofta kommunalt sponsrade, stadsfester som också brukar blir rena ungdomsfylleslag.

Chicago som jag skrev om igår har den storleken och det publikunderlaget som gör att man kan satsa på både och, dvs. både en kommunalt sponsrad fest och ett levande privat anordnat kulturutbud. Dessutom så ligger Chicagos festivaler under dagen samt tidiga kvällstimmar, så övrigt kulturutbud på kvällstid får draghjälp istället för konkurrens.

Vill man se Carola eller E-Type för förtiandra gången så får man väl åka till Skellefteå eller Piteå eller Luleå eller någon annan stadsfest. Och avstår man så har man ju inte missat särskilt mycket, dessutom har man dyra entrépengar kvar till något skoj. Fast i ärlighets namn så finns det en stadsfest som kommer undan med hedern i behåll, nämligen Storsjöyran, Östersund. Här finns några artistbokare som inte bara bokar Idolvinnare och andra dagsländor utan som verkar ha gedigna musikkunskaper.
Så ska ni på en stadsfest så åk till Östersund!
Ska ni gå på festival åk till Chicago!

Så var det dags för lite kvalitativ Blues igen, i cd-spelaren snurrar Steady Rollin? Bob Margolin ? In North Carolina. Musik att bli lycklig av.
image220

Yours truly och Steady Rollin' Bob Margolin i Grant Park sommaren 2006


Kommentarer
Postat av: Frågvis

Är det Sundén till höger?

2007-06-08 @ 13:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0