Allah är min och din Gud

image236   Vad är Islam? Och varför kallas de för muslimer?
Ofta får jag såna frågor, av både unga som vuxna.  Man tror att muslimer dyrkar en egen gud eller prpfeten Mohamed frid över honom. Men så är inte fallet. Utan ordet "islam" är ett arabiskt ord som betyder "underkastelse" och "överlämnande av din vilja åt Gud Den Allsmäktige". Ordet har samma rötter som det arabiska ordet "salam", vilket betyder fred. Nämligen den att endast genom att överlämna sin vilja åt Gud Den Allsmäktige kan man få sann frid både i detta liv och i livet efter detta. Islam lär att alla religioner från begynnelsen hade samma budskap - vilken var att överge hela hjärtat åt Guds vilja och att dyrka Honom och Honom enbart. P.g.a. detta så är islam ingen ny religion utan samma Absoluta Sanning som Gud uppenbarade för alla profeter, inklusive Noak, Abraham, Moses och Jesus.

image237
Väldigt ofta hör man det arabiska ordet "Allah" användas i samband med islam. Ordet "Allah" är helt enkelt det arabiska ordet för Gud Den Allsmäktige, och samma ord används även av arabisktalande kristna och judar. Om någon skulle ta upp en arabisk översättning av Bibeln, skulle man se ordet "Allah" användas på samma sätt som ordet "Gud" används i den svenska översättningen. Det arabiska ordet för Gud Den Allsmäktige, "Allah", är ganska likt ordet för Gud i andra liknande språk - t.ex. är det hebreiska ordet för Gud "Elah". Av olika anledningar tror en del icke-muslimer av misstag att muslimer dyrkar en annan Gud än judar och kristna men detta är absolut inte fallet eftersom islams sanna monoteism kallar människor att dyrka Noaks, Abrahams, Moses, Jesus och alla de andra profeternas Gud. Men även om judar, kristna och muslimer dyrkar samma Gud - eftersom det bara finns en Gud - skiljer sig deras koncept omkring Honom på ett markant sätt.



 ALLAHS UNDERBARA SKAPELSE
image238

Kommentarer
Postat av: fatish

ja det är sannt i försig

2008-03-23 @ 20:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0