Vila i handens arbete

Jag är rätt intensiv när jag arbetar med något, går in med hull och hår, 100% koncentration och disciplin så jag får något gjort. Detta brukar resultera i att det är svårt för min hjärna att varva ned, inte fastna i ständiga tankar om det jag skriver om, skissar på eller föreläser om.

 

Det löser jag med att göra något fullständigt annorlunda på fritiden, läser böcker som inte handlar om mina ämnen, tränar en hel del (inte lika mycket som förr), spenderar tid i naturen. Förr tillverkade jag träningsprogram för bl a Korpen vilket betyder att jag hade koll på vilken sorts musik som var populär, samt vilken sorts musik och takt (BPM) som passade till olika moment eller intensitet i ett träningspass. Lyssnade då mycket på musik som jag inte gillade men som hade den karaktären som kändes bra för momentet. Nu har jag dålig koll på vad för sorts musik som finns så jag lyssnar på gammal musik som Pink Floyd, Alan Parson, , Axel Rudi Pell, Phenomena, Nightwish, Marillion, Therion, The Ark, MOB m.m.


Det som fungerar allra bäst är att vila i handens arbete.

 
Min sambo blev mållös när jag stickade en väska av plastband som jag klippte av plastkassar från mataffären, har även broderat en konstig tomat som mer såg ut som en chilli. Stickade pulsvärmare till hela släkten före jul och tar bort färg från gamla möbler. Dessa målar jag sedan med olja, dricka eller fil och pigment till önskat resultat. Försöker varje vår att sätta lite frön som jag sedan mest vårdar ihjäl men det är roligt när man ser att det spirar. 


Varje sommar gjuter jag i betong. Det är bara så roligt. I år har jag gjort en omgång men fick tag på för grov finbetong för att jag skulle bli nöjd. Innan sommaren är över ska jag gjuta mer men då mindre grejor. Ska prova att göra lite underlägg, krukor, gjuta i de blå formarna och inte utanför dem etc.

 

Det gäller att ha ögon för att hitta formar. De blå på bilden hittade jag på Andra Varvet i Sikeåhamn. Dit lämnar folk in sina grejor och sätter ett pris på dem. Sedan tar Andra varvet en viss procent av priset för att de säljer dem. Smart  -  grejorna går liksom ett andra varv - ni fattar.

 

Nu känner jag för att vila resten av dagen

image257

image258

image260

image261

image262


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0