Kultur - ja men visst

Varje gång jag är på Biblioteket så läser jag öppettiderna:

Sommaröppet: tisdag-torsdag 11.00 -15.30, 17.00 -18.00.  Fredag 10-15.30.

 

Varje måndag efter klockan 13.00 står jag där, helt oförstående och rycker förvånat i den låsta dörren. Läser åter igen öppettiderna och skakar på huvudet. För några veckor sedan när det var rätt ruggigt ute fick jag den geniala idén att nyttja bibliotekets lördagsöppet. Hade då inte uppmärksammat att man slutade med det redan i maj.

 

Känner mig rätt kulturell när det gäller att nyttja vårt bibliotek. För flera år sedan fick jag en egen kod att gå in på nätet, bläddra i alla böckerna och sedan kunde ställa sig på kö på de böcker som är intressanta. Sedan får man ett mail när böckerna har kommit in och man kan hämta dem; om man nu har koll på öppettiderna vill säga. En fantastisk bra tjänst för mig, inte bara som privatperson utan som företagare. Eftersom jag ibland gör reserch om olika ämnen så är biblioteket och dess personal ovärderliga för mig. De plockar hem allt som jag vill ha och som finns som biblioteksbok. Vissa böcker har bra recensioner och är svindyra att köpa. Många gånger har jag stått där med små tunna eländiga böcker som kostar 490 kr och som inte innehåller en enda nyhet.

 

Jag känner att vissa ämnen måste jag hålla koll på dvs de jag föreläser om eller har skrivit om. Allt som har med stress slukar jag och jag konstaterar att det inte skrivs något nytt om ämnet utan att man försöker skriva om det som redan finns på olika sätt för att få det att verka nytt. Forskningen med starka vetenskapliga bevis har redan konstaterat varför människor blir stressade så det kommer inte fram något nytt där.

 

Sedan har jag efter mycket mental träning slutat känna tvånget att köpa allt som det står bantning på. Insåg rätt fort att då får jag köpa i princip alla tidningar. Sedan blir jag lika besviken varje gång när jag ser vilka idiotiska verkningslösa kurer som man försöker få alla människor att prova på. Men ibland slinker det ner något bara för att kolla konkurrenter och nya vansinnighets dieter eftersom jag får så många frågor om just bantning. Ni kanske får läsa något om det senare i min blog.


Robertsfors har en massa kultur att beskåda. Robertsfors musiksällskap levererar teater och musik med jämna mellanrum och inte att förglömma Robertsfors Teater & Musik, Riksteaterns lokalavdelning som plockar hit ett gediget späckat program. Till och med Jerka, Jerry Williams har varit hit och spelat så öronluddet lossnade. På Blickpunkten (Robertsfors Konstförening) kan man se konst både långt ifrån och från hemmaplan. En favorit var när  Oilis Glasyra var där i vintras.  (www.oilisglasyra.se).

image253

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0