Nej till 2007

Kulstad

82793-112
Bildlänk


Kulturhuvudstadssatsningen lokalt döljer inte sina intentioner, problemet är bristen på diskussioner om varför EU gör sådana satsningar. Umeå deltar av enkla och oproblematiserade skäl. Kulturell succé mäts i framgångar för näringslivet som i sin tur ska sponsra kulturen, en amerikansk modell. Vi går rakt in i en skyttegrav. Vi kan förstås göra det på olika sätt. Antingen lyfter vi fram skräpet eller så bränner vi det så fort att vi inte hinner lära oss vad det är.




Omedelbar amnesi


82793-113
Bildlänk


I sanden krattas ett mönster som suddas ut av krattans egna förlängda arm. 




Waiting for Guffman

82793-114
Bildlänk


I väntan på frälsning blir många troende. Guffman kommer. Budskapet: Om du vill tro måste du tro på varje gud. Folksamla mig. Folkmörda mig. Jag är folkkär i dig. Avantgardekonservatismen lurar våra unga med lovord om vad kreativitet är.

Våra hjältar är de som spiller lite på väg till kassaskåpet. Vi är redan frälsta och tror på allt. Vi är redo att dela med oss av vad vi älskar. Vi handlar empati, lever i en ständig musikal, sjunger i huvudet, tralalalala. Du säger att jag svammlar, ok. Det jag vill ha sagt är att problemet inte är lösningen på problemet. Vår avkomma löser inte ut våra skulder och vår avföring skänker inte fertilt gödsel. Sluta ge. 




Jälp

En seriös kampanj. Jag vet inte vad jag ska säga. För mig skiljer sig inte det här från andra bössor förutom det att det mer visuellt sätter fingret på varför det är så förnedrande att avkasta mynt. Men det är inte syftet. Syftet är att få dig att skänka. Eller som här (nedan), tänka.


82793-116
BildLänk

Fanns det en i toaletten också?






Världens lösning skrammlar i den ficka. WOW

82793-117


82793-118
Bildlänk

Se till att behålla kreativa och innovativa människor i stan. De kommer att förgylla reklambranschen med nya tokigheter som väntar på att du ska bli mer humanistisk i ditt slantslingande. Barn är vägen till våra hjärtan. Stackars barn. Hur blev det så här tokigt? Varför måste de tigga pengar. Är de så fattiga verkligen? De måste ha himla korrumperade regeringar där borta. Sarkasm är den ointelligentes vapen.


Jag vet inte. Ska vi göra konst kanske. Vi kan göra det.
Vad ska vi annars göra.


Rawls Vail of ignorance


82793-121

Jag tror att vi inte lever i modern tid.
Jag går på stan. Jag hör förfäran över förtrycket som muslimska män utsätter kvinnor för. Krav på att täcka för kroppsdelar är för den svenska mentaliteten kriminell. Förtryck. Inte som att sätta en bikinitopp på en tvååring i Plupplandet.

Jag såg att jag var på nyheterna igår. Det var apropå den här bloggen. Folk läser, mängden kommentarer reflekterar inte detta, men folk läser. Kommentar är ju ett sätt att blogga. Kommentarer är nästan roligare att läsa än själva bloggen.



 




Kommentarer
Postat av: CA

Du skriver att sarkasm är den ointelligentes vapen. Men dina inlägg dryper ju av sarkasmer! Eller? Är jag för dum för att förstå?

2007-01-18 @ 10:48:29
Postat av: Lars Cuzner

Du har förstått helt rätt. Jag glömde sätta in citattäcken.

2007-01-18 @ 12:09:05
Postat av: Andrea

Jag känner att du svamlar nu. Vad vill du? var är dina lösningar? Berätta, hur vill du att kulturhuvudstadssatsningen ska se ut? vad vill du se hända? Om du har några förslag kanske någon lyssnar. Passa på nu.

2007-01-18 @ 12:15:26
Postat av: Lars Cuzner

Ok. Imorn är min sista bloggdag. Jag lovar att ägna den åt förslag och "lösningar".

2007-01-18 @ 13:19:35
Postat av: erika

Särskilt de vassa kanterna

2007-01-18 @ 14:25:04
Postat av: steven

Är imorn din sista bloggdag?! that sucks. jag hann inte ens vara med förän nu. nån taskig granne har satt lösenord på en tidigare öppen internetsignal, säkert utan att ens tänka på konsekvenserna. jag står ute i trappuppgången mitt i natten med så kallad laptop i armen, beredd att sticka in igen när som helst. det är tungt för vänsterarmen.

intressant att så fort en företeelse som kulturhuvudstad ska kritiseras vill folk ha en massa lösningar. vad är det för fel på att klaga? det är mer produktivt än att göra nytta tror jag. det sjukaste med avloppen som har barnmunnar runt sig är att de som gjort dom säkert måste ha bestämt sig för att inte sätta ansiktena i toaletterna. jag skulle vilja höra det mötet.

fan va mycket bra konst du hittat. och du skriver asbra. när jag inte fattar läser jag om. det är det bästa.

2007-01-19 @ 02:59:00
Postat av: Lars Cuzner

Det måste finnas ett starkt inbyggt försvar mot innebörden av andras klagomål. Om du klagar på ekonomiska strukturer lyckas alltid någon ta det personligt. Mycket passande. Dessa personer döljer medhåll. Att klaga på klag är alltid lika ironiskt. Konstigt blir det när klagan är generell utan referens till detaljer som stör vederbörande. Man klagar över företeelsen att klaga.

2007-01-19 @ 14:23:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0