Kulturhuvudstaden – är du en av vinnarna?

1998 var det år som Stockholm var kulturhuvudstad. Då var jag 26 år och jobbade i en kulturpedagogisk verksamhet i Fittja. Hela den satsningen gick mig totalt förbi. Det enda jag egentligen minns var en påkostad och färgglad broschyr. I stället för stora engångssatsningar skulle jag hellre önska jämt spridda små kultursatsningar så att i alla fall några av de kulturarbetare som kämpar för att hålla huvudet ovanför ytan och gör ett otroligt viktigt jobb kan få en rimlig chans.

Att jobba med kultur och unga människor har gett mig otroligt mycket men också ofta inneburit en kamp. Det har varit ett evigt formulerande kring varför det här arbetet behövs, vad det tillför individen och samhället i stort och en hel del bugande och bockande för projektpengar och alldeles för dåliga förutsättningar när det gäller att kunna jobba långsiktigt och med kontinuitet.

Tror att det är en av anledningarna till att jag har lite svårt att till mig satsningar som kulturhuvudstadsåret, kulturnatta etc. Jag säger inte att dom är dåliga men bara att det blir en frustration att inse att det som saknas egentligen inte är pengar utan mer en vilja satsa på kultur när den inte görs i syfte för att locka människor att konsumera något eller när något företag kan profitera på det. Jag ställer mig samma fråga som jag sett att bloggare före mig gjort - Vilka blir de stora vinnarna om Umeå blir Kulturhuvudstad?  

Kommentarer
Postat av: UP

- Vilka blir de stora vinnarna om Umeå blir Kulturhuvudstad?
- Förhoppningsvis de framtida umeåborna!

Stockholm har med rätta fått kritik för att deras kulturhuvudstadsår bara var ett jippo. Vad jag har hört så är man väldigt medvetna om detta i Umeå. Här är det tänkt att satsningen ska vara mer långsiktig 2014 är bara ett delmål.

2007-02-22 @ 07:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0