Afterwork

De två senaste dagarna har jag spenderat största delen av min tid med stadsplanering och gator & grönområden och fått ta del av två av Uleåborgs större projekt. Projekten har rört dels ett underjordiskt garage mitt i centrala stan och ett nytt bostadsområde – Hiukkavaara - för 20.000invånare. Det mest intressanta var dock arbetssättet de valt att arbeta med när de planerade det nya bostadsområdet. Ett heldagsseminarie hade ägnads projektet och deltagarna kom från olika processer i tekniska nämnden men även utomstående deltagare från privata bolag och Universitetet var inbjudna. Väl på plats delades deltagarna in i mindre arbetsgrupper där de skulle diskutera fram ett bra förslag som de skulle redovisa för de andra grupperna vid seminariets slut. De hade även en grupp som valt att diskutera och arbeta på engelska så det var lätt att följa med i diskussionen. Kan säga att diskussionerna var ganska så hetlevrade dock med bra stämning och inga direkta otrevliga toner förekom imo.Dagen avslutades med en afterwork som var väldigt trevlig och många intressanta diskussioner som rörde i stort sett allt diskuterades. Skillnader på hur Umeå och Uleåborg arbetade, skillnader mellan Sverige och Finland, rökförbud på krogar eller inte, hur man effektivast skulle få med sina arbetskamrater på afterwork m.m.Nu har vi varit i Uleåborg i en veckan och jag måste säga att tiden gått väldigt fort, men vi har ju som sagt ytterligare en spännande vecka kvar vilket är bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0