Kultur är hälsa


Inom socialtjänsten där jag alltså jobbar har vi ett samarbete med kulturförvaltningen för att förmedla kulturupplevelser till äldre. "Kultur för seniorer - kultur och hälsa" som verksamheten kallas har blivit en succé och uppmärksammad i hela landet. Under 2006 genomfördes över 7000 olika kulturaktiviteter för seniorer!! I år skulle jag tro att det blir minst lika mycket aktiviteter. Som verksamhetstiteln säger så antas kulturen också bidra till hälsa. Det finns forskning på det här, så det är ingen överdrift på något sätt. Kultur bidrar helt enkelt till ett välbefinnande.

Jag har själv erfarenhet av detta faktum. 1991-1992 fick jag möjlighet att delta i amatörprojektet med att sätta upp musikalen "Spelman på taket". Vi började öva redan under hösten och hade premiär i april ute i gamla Sporthallen i Holmsund. Det blev en riktig dundersuccé. En recensionsrubrik var "Undret i Sporthallen". Och visst var det nått fantastiskt som hände, när drygt 70 amatörer i åldern från 6 år till över 80 år förenade sig kring idén att spela upp den fantastiskt gripande berättelsen om den lilla byn Anatevka och judefamiljen Tevje och Golde och deras fem döttrar. Vi blev tagna av den fantastiska berättelsen, och alla satsade med själ och hjärta för att skildra denna berättelse. Vi ville förmedla budskapet om att trots förföljelse och umbäranden så kan man ändå finna humorn och glädjen i livet, och att man kan resa sig ur ett underläge, och att det faktiskt kan växa fram något nytt och livskraftigt.

Efter den här kollektiva urladdningen så har jag haft flera liknande amatörupplevelser via operan Carmen, operetten Rövarna, teaterstycket Romeo och Julia i Sarajevo och nu senast Spelmannen igen, men då i Robertsfors. Och varje gång har jag upplevt vilka enorma krafter som urladdas när man med full energi går samman och fokuserar kring en uppgift.

Det är de här krafterna som vi ska ta tillvara när vi Umebor samlar oss runt uppgiften att lyfta Umeå som kulturstad. Det här är ingen uppgift enbart för politiker eller kultureliten. För det är just detta med att mobilisera och engagera många som är en av grundbultarna, och som jag tror skapar en gemensam identitet. Jag tycker arrangemangen med olika möten kring olika kulturteman i vidaste mening är mycket lovvärda. Nu på onsdag tex. är temat musik, och då hoppas jag att många möter upp och diskuterar med liv och lust. Scharinska kl. 20.00 - välkommen säger jag!!

Till sist vill jag berätta om några kulturupplevelser som jag haft de senaste dagarna. Under helgen var jag i Kungälv på Nordiska folkhögskolan. Vi var 15 visentusiaster som då genomförde fjärde mötet i kursen "Sång- och scenträning". Den här gången var det vissångaren och gitarrvirtuosen Jan-Olof Andersson som var kursledare. Nu har vi bara ett möte kvar i början av januari och det känns redan sorgligt att det snart är slut.

Det andra jag vill berätta är att vi i måndagskväll hade en julkonsert i min kör, Vuxna Röster, tillsammans med Anna-Lotta Larsson och Göran Fristorp. Så underbart det är att stå där i basstämman och känna kraften när hela kören tar i. Man blir bara så salig!!

Till helgen har vår kör två konserter tillsammans med Hemvärnets blåsorkester, dels i Nordmaling dels i Tegskyrkan. Så välkommen då! Och du; prova kulturupplevelser som medicin mot höstdeppigheten, det funkar.


Kommentarer
Postat av: fredrik fagerlund

Musik är hälsa men tyvärr är jag sjuk. Vilket innebär att Onsdagens diskussion på Scharinska kommer att måsta ställas in. Beklagligt, men jag hoppas vi kan hitta ett annat tillfälle!

Mvh

Fredrik Fagerlund/Scharinska

2007-12-05 @ 00:31:43
URL: http://www.scharinska.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0