VAD ÄR KULTUR?

Ta nu inte detta som något expertutlåtande, för det är det inte.

Det är snarast en fundering som jag går och grubblar på till och från.

Kulturbegreppet kommer väl alltid att vara föremål för diskussioner och

debatt och därför är det en klar ynnest att få uttrycka sina egna funderingar

på detta sätt.

 

Jag vill inte gå in på att härleda ordet kultur utan fastmer genast kasta mig in i

mina egna definitioner.

För det första vill jag klarlägga att det inte behöver innbära att jag gillar allt jag räknar till kultur.

T.ex är klassisk balett ett självklart inslag i kulturen utan att jag för den skull tycker att

det är särskilt intressant att se på.

 

Vår lokala papperstidningar har två helt skilda synsätt på kulturbegreppet och detta har

gett mig den självklara infallsvinkeln till detta inlägg.

 

VF har sidan ?Kultur & Nöje? och med det så talar man om för läsaren att, -den artikel du

just nu läser hör till en av dessa två kategorier men vilken kategori det avgör du käre läsare-.

 

VK är mera kategorisk och snittar bryskt av bandet mellan ?Kultur & Nöje? genom att ge

dessa två företeelser helt skilda sidor/redaktioner.

Då har man talat om att, -Det du nu läser är KULTUR!!!-, eller ?det du nu sitter och skummar

är en nöjesartikel-

 

På detta sätt talar VK om för var och en läsare att det är en himmelvid skillnad mellan kultur och nöje.

 

Jag tror det är allt för många som gör VK?s indelning av kultur/nöje-begreppet.

Kultur skall vara svårt och ju färre som besöker ett visst kulturevenemang desto

större är dess kulturvärde.

 Gör man inte kulturen en björntjänst när man gör denna indelning? Blir inte

en hel del människor skrämda av att kulturen skall vara så svår?

Vill inte kultureliten att fler människor skall ta del av flera av kulturens uttrycks-

sätt?

 

Jag har just i dagarna avslutat Visfestival Holmön och ett av artistinslagen var

Lill-Babs. Det föranledde en del stickiga kommentarer från en del i kultureliten.

Underförstått ?är Lill-Babs kultur??

 

Visst är hon det!! i allra högsta grad är hon kultur! Sen om man gillar hennes sätt att

presentera sitt material eller inte är en helt annan fråga.

 

Skall Umeå bli den kulturhuvudstad som man eftersträvar så tror jag att detta måste

genomsyra hela processen. Bredda kulturbegreppet så att flera människor kan känna sig delaaktiga.

 

Ta bibblan som exempel: Biblioteket är kultur. Där finns böcker för praktiskt taget alla

kategorier av människor. Därför har biblioteket väldigt många besökare. Ingen stängs ute

av snobbiga pekpinnar.

 Inte är det någon som säger att en viss hyllsektion på bibblan inte räknas till kultur!?

 

Kan man göra umeborna entusiastiska för begreppet kultur, så kan man bli kulturhuvudstad.

Åtminstone för umeborna. Och det är inte det sämsta!!

 

/Pelle


Kommentarer
Postat av: BJorn

Dom som är mest bestämda om vad som är kultur eller inte är nog dom som kallar sig kulturarbetare. För andra, som bara kan uppleva eller ta till sig kulturen, spelar det mindre roll vilken etikett man har satt på den.

2007-08-14 @ 11:53:33
Postat av: Åsa Sandström

jag är relativt ny (ideellarbetare)inom "kulturvärlden". Men jag har lagt märke till skillnaden på värdet när det gäller vad som görs och på vem som gör. Vissa som gör tycks anses vara viktigare än andra. VK gör ytterligare en uppdelning på kultur. vuxen kultur och kultur för ungdomar. Bra eller dåligt är upp till var och en att tycka.
Om man vill att människor ska engagera sig i kulturhuvudstad så är det kanske på tiden att man slutar göra skilldnad på vuxna, ungdomar och inte allt för sällan invandrare. Visst, intressen kan se olika ut mellan olika människor, men det ena behöver inte utesluta det andra. Om man vill skapa delaktighet så måste man först acceptera jämlikhet.Precis som du skriver, bredda begreppet kultur så att det finns en naturlig och välkommnade plats för alla
Ha en bra dag

2007-08-14 @ 12:11:12
Postat av: Peter Lundholm

Bra sagt. Kultur och nöje är ju inte alls skiljt från varandra, tvärtom. En bra DJ är i mina ögon höjden av kultur - och är det inte självklart att Lillbabs är det också? Det är nog tyvärr så att det finns människor som sitter på höga hästar och dikterar, men i slutänden är det nog de själva som missar en massa bra saker.
/Peter

2007-08-15 @ 14:40:28
URL: http://www.gegga.com
Postat av: Steve

Det här säger det mesta: http://bayimg.com/BAFNFAABl

2007-08-17 @ 06:28:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0