Vad är egentligen kultur?

Kultur (fr. culture, av lat. cultu´ra ?bearbetning?, ?odling?, bildning?, av co´lo ?odla? m.m.)

 

Kultur, kulturantropologi, matkultur, sportkultur, affärskultur, företagskultur, finkultur, kulturhistoria, förhandlingskultur, filmkultur, kultursidor, kulturredaktör, kulturarv?

 

Kommunen har en kulturförvaltning. Staten har ett kulturråd, regeringen en kulturminister, EU har ett kulturprogram och FN har UNESCO, Convention concerning the Protection of the World Cultural and Natural Heritage. Inte minst så vill Umeå bli kulturhuvudstad 2014.

 

Jag sökte på nätet på ?kultur? för att få reda på någon form av definition av kultur och fick nästan 30 miljoner träffar på mindre än en sekund. Uppenbarligen så var man redan på 1800-talet oense om vad kultur egentligen är.

 

På nätet hittade jag bl a Institut für Sportkultur und weiterbildung på universitetet i Münster. I Tyskland så är uppenbarligen sport en kultur då de också delar ut Deutsche fussball-kulturpreis. Även Exportrådet sysslar med kultur. När jag sökte på deras hemsida så fick jag nästan 300 träffar.

 

Sverige är ju med i EU, så de måste väl veta vad kultur är?? EU har ett kulturprogram som skall bidra till att utveckla kulturen i medlemsländerna och till att värna den kulturella mångfalden i Europa. Samtidigt ska EU:s kulturpolitik framhålla det gemensamma kulturarvet. Programmet Kultur 2007 ska stödja utvecklingen av kulturellt samarbete mellan konstnärer, kulturaktörer och kulturinstitutioner. Syftet är att bidra till att det skapas ett kulturområde som delas av europeiska medborgare. Klart och tydligt, eller??

 

Men Nationalencyklopedin måste väl kunna ge ett bra svar?? När jag sökte i NE.SE så lämnas det också ett antal artikeltips. När jag sökte på kultur så fick jag många olika slags artikeltips inom antropologi, cyberspace miljöhistoria, alkemi natur, religion, Asien och mycket mer. Naturligtvis så fick jag också tips på artiklar om delkultur, finkultur, politisk kultur, folkkultur, kulturhistoria mm. Sedan så finns det ju affärskultur, kulturkrockar, förhandlingskultur, matkultur, filmkultur mm.

 

Ja det blev ju inte lätt att reda ut begreppet kultur, snarare blev det ännu mer rörigt än vad det var tidigare. Enligt NE.SE så talade renässansens humanister om att odla intellektet. Kant definierade kultur som ?något högre än vad naturen själv kan åstadkomma?. Spengler ansåg att kultur är en organisk livsyttring som föds, utvecklas, fulländas och dör inom nationer, folk och samhällsgrupper. Kanske är det som Robert M. MacIver (1882 ? 1970) anser: kultur är målet, civilisationen är medlet.

 

Förmodligen så är kultur vad du och jag gör det till och på det som vi vill definiera våra upplevelser av olika slag. För det som jag inte gillar, gillar säkert någon annan.


Kommentarer
Postat av: Tek

Jag såg en föreläsning på nätet av en snubbe som snackade om att kultur var målet och ekonomisk utveckling var vägen dit. Men ibland pratas det ju om kultur som ekonomisk drivkraft.

2007-08-20 @ 18:29:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0