Ungdomsarrangemang

Vem är jag?

Jag som ska blogga denna vecka heter Maria Lindqvist och jobbar på Umeå Fritid som webbredaktör för fritidsgårdarnas portal UNG I UMEÅ: www.fritidsgardar.se.

 

Jag får ofta frågan: "Vad gör egentligen en webbredaktör?" Det är inte en lättsvarad fråga, åtminstone inte i en mening. Mina arbetsuppgifter är ganska varierande; allt från rapportering till vad som händer i ungdoms-Umeå, till utbildning av fritidsgårdspersonal inom programvaror, till att sitta med i planeringsgrupper för arrangemang som exempelvis Skolavslutningsfesten, till att göra grafiska småjobb, till att fota, informera om portalen och dela ut små gröna armband... och mycket mycket mer... :)

 

Det har varit väldigt intressant att, både som nykomling i Umeå och inom fritidsgårdsverksamhet, kastas in i den här världen. Förhoppningsvis har min "okunskap" varit ett plus genom att den har lett till nyfikenhet och att jag kan se på verksamheten med nya ögon och från en annan synvinkel.


Ungdomsarrangemang

Nå, vidare till något annat... Det händer mycket för unga i Umeå just nu: I juni arrangerades den välbesökta Skolavslutningsfesten av Umeås fritidsgårdar och ABF med bland annat högskoleband som uppträdde och en massa skojiga aktiviteter, i augusti arrangerade unga själva en minifestival i Vänortsparken och Edgefestivalen hölls nyligen på Hamnmagasinet. Muziekfest hålls i september på Hamnmagasinet.

 

I lördags återupptogs Rockkrock i Döbelns Park efter några års uppehåll av ABF, återigen i samarbete med fritidsgårdarna. Trots en regnig start på dagen som ledde till en kylig kväll dök många ungdomar upp. Stämningen och volymen var hög och ungdomsombudet Johan Lindgren gjorde en lysande insats som konferencier. Skojiga aktiviteter som mänsklig bowling och även egna initiativ från besökarna som "gratis kramar" gav sitt till. (Jag är tyvärr lite för blyg och vågade inte ta en kram...) 


       


Min frågeställning idag:
Här "uppifrån" har vi översikt över alla arrangemang som genomförs och de möjligheter som ges på fritidsgårdarna, men hur når man ut med den informationen till alla unga?


Kommentarer
Postat av: Åsa Sandström

Den 20:e oktober 2007Arrangeras yterligare en festival i umeå. Denna gång en mångkulturell heldagsfestival där den mångkulturella delen består i musik, teater, dans och konst. Artistuppträdandena blandas mellan vuxna och ungdomar. Festivalen heter VISION 2007 och arrangeras av mig tillsamans med ett antalungdomar som kallar sig Paradisecity crew.Du är välkommen att medverka på festivalen med tex ett informationsbord i foajen. De flwesta uppträdandena kommer att vara i
Idun, men vi kommer även att ha en del aktiviter i foajen, bla konstdelen
Åsa Sandström

2007-08-29 @ 14:00:28
Postat av: Maria Lindqvist

Det låter mycket intressant! Jag ska kolla upp möjligheten att medverka med min chef. :)

2007-08-30 @ 09:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0