Trevlig Helg

Hej igen
Jag har inte varit en särskilt flitig bloggare men å andra sidan, så har det lilla jag skrivit varit av en så remarkabelt hög klass så kvaliten får uppväga den något knapphändiga kvantiteten.
 Nåja..
Jag skall fortsätta med mitt skrytande med att meddela att jag nästa veckoslut, närmare bestämt lördag och söndag 25-26 augusti, skall fara ner till Värmland, Alsters Herrgård och framföra tonsatta dikter av Gustaf Fröding.

Det känns som en höjdare!

För att ta en jämförelse med idrotten (som jag brukar göra), så är det som att kvala in till OS i sin speciela gren.

Min speciella gren är att tolka Gustaf Fröding. Alster Herrgård är Gustafs barndomshem!

Torgny Björk har tonsatt mer än 40 dikter av GF och jag hoppas att dessa en dag skall bli lika folkkära som
Dan Anderssons dikter.

Visste ni föresten att alla uppräknade personer i " Det var dans bort i vägen" är "riktiga" personer!
Deras fotografier och fullständiga namn finns i Mangskogs prästgård.
 Den kunskapen ger dikten ett nytt innehåll.

Tack för reaktionerna på min andra blogg. Reaktioner på Blogg 1 har uteblivit. Att vilja ge kulturen plats i
tidningen på bekostnad av idrotten är väl som att svära i kyrkan. Idrotten är en helig ko som det ej kan raljeras med hur som helst., och hör sen!!

För Umeås del så hoppas jag att det snart blir ett rekreationsområde av kajen och att P-platserna försvinner.
Kajområdet är för fint för att slösas bort på bilar.
 Låt Trädgård norr växa västerut och stöd båtrestaurangerna, så dom kan vara kvar. Då kan kajen bli en fin
del av Umeås kulturliv.

Ha det så bra alla bloggläsare. Vi syns i kulturvimlet

Vänliga hälsningar / Pelle

Kommentarer
Postat av: Åsa Sandström

av mer elle mindre en tillfällighet läste jag nyligen igenom texten till "Det var dans bort i vägen" (försökte spela den på gitarr också, mindre lyckat) Men roligt ändå med lite udda information, som dessutom råkar ligga rätt i tiden för mig.

2007-08-17 @ 12:35:14
Postat av: Maria Widerström

Hej Per,
Jag har länge tänkt gå in och se om du finns på nätet eftersom jag ofta spelar din fina cd
med Fröding från Åkerbloms.
Vi gick på samma Frödingkurs på Molkoms Folkhögskola sommaren 2006.
Blev riktigt glad när jag såg här, att du spelade på Alster i augusti i samband med Frödings födelsedag. Synd att jag inte var där och lyssnade.
Tänker fortfarande med glädje på Fröding-kursen och trevliga utflykter med dans bort i vägen.
Varma hälsningar
Maria Widerström
Göteborg

2007-11-17 @ 12:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0