Rekordslagning och nyplockad hallonsmoothie

Fredag. Efter en hel arbetsvecka känner jag mig rätt slut i huvudet, mitt sinne har fortfarande semester. Det känns nästan som att man behöver 3 veckor att komma tillbaka in i allting igen efter semestern. Det är väl egentligen nu man skulle ha varit ledig när regnmolnen skingrats och solen lyser med sin närvaro. Häromdagen var det tydligen värmerekord av något slag här i Umeå, eller om det var Norrland. Jag tycker vi slår de där rekorden hela tiden, regnrekord, orkanrekord, värmerekord, stormrekord, nedsmutsningsrekord, ökadedödsfallpågrundavvärmerekord, farligstrålningfrånsolensrekord, supertuntozonlagerrekord, varmastevinternrekord, mestregnigasommarenrekord, utspridningavökenrekord, klimatflyktingsrekord. På tal om klimatflyktingar så kom jag att tänka på en artikel som jag läste i VK för ca 1 år sedan tror jag att det var. Den handlade om för- och nackdelar med klimatförändringen. nackdelarna var bl.a fler stormar, småfåglarna försvinner, mer nederbörd, ökenspridning, att djur, människor och växter dör m.m m.m. Och fördelarna var att turistnäringen här i framförallt Lappland kommer att gynnas för att de som lever i sydeuropa och neråt kommer att vilja åka hit när det är för varmt för dem. När jag läste detta så blev jag så otrolig förbannad. Tror vi verkligen att de som lever på t.ex kanarieöarna (där de nyligen evakuerades 11.000 människor p.g.a skogsbränder och värmebölja) åker på semester här hos oss istället. Att de som lever i öknen i Sahara bestämmer sig för att ta ett flyg till västerbotten för att ta promenader i skogen och ta ett svalkande dopp i Umeälven eller någon inlandssjö. Att indonesierna åker hit under regnperioderna för att det varit så mycket översvämningar på sistone. Det gör mig så arg så arg. Enligt mig finns det inte så mycket prositivt med de allvarliga klimatförändringar som är påväg att ske. Inte ens att vi om ett tag kommer att kunna odla bananer och mango i Malmö.

Tänkte ta och bjuda på en sida ur min bok (Vem fan bryr sig? - En bok om dig och mig och världen) som jag skrivit om medveten konsumtion. Sen tänker jag ta helg, gå hem, smröja in min näsa, sätta mig i solen och avnjuta en hemmagjord smoothie med nyplockade hallon och svartvinbär (passa på att ta vara på dessa underbara bär som naturen bjuder på, det är faktiskt rikedom för mig, att ta vara på vad naturen ger)

Lite jox ur boken.
- - - - - - - - - - - - - - - - - 
"DÄR BORTA. I dubbelt så många  grader som under våra sommardagar, packade likt konserverad mat i små baracker. Där finns det, 11 åriga fingrar och fötter badande i kemikalier och flinka små händer som syr så fort så fort så fort.

RUNT OMKRING OSS. Där gasas våra växter ihjäl och våra träd huggs ned. Träden - våra lungor som sakta men säkert punkteras. Som småjävlar går vi obrydda (ofta ovetande) omkring, kastar, spolar ned och struntar i. Struntar i sådant som vi så lätt kan göra någonting åt. Våldtar naturen och varandra med vår omedvetenhet. Vi tar och tar och tar.

HÄR BORTA. Vi känner oss lite nere. Vi lessnar på färgen på våra soffor och vår 42 tums tv är påtok för liten. Vi hoppar enkelt över världensidorna i morgontidningen, med ett klick slipper vi både se på utrikesnyheterna och i reklampauserna få erbjudanden om att bli fadder eller skänka pengar till en biståndsorganisation. Vi klagar över att behöva gå till skolan där vi får umgås med våra vänner och lära oss saker. Vi suckar över att kliva upp till våra välbetalda arbeten där våra arbetskollegor säger godmorgon, där vi lunchar med chefen och där kanske även löneförhöjningen kommer på tal.

Läs igenom detta 3 gånger:
´Betydelsen av att ifrågasätta och bli medveten om vad jag gör och hur jag, naturen och andra människor påverkas av mina handlingar. Att verkligen agera och inte känna mig liten och obetydelsefull utan förstå min betydelse i världen och medvetet handla med insikten att förändra och påverka världen till det bättre. Jag påverkar bäst och ärligast genom att själv börja leva medvetet och utifrån det inspirera andra med mig själv´
- - - - - - - - - - - - - -

Ha en fin helg. Det ska jag ha, tänkte även hålla bloggen uppdaterad under helgen, det är ju mina sista tre dagar som jag får sitta här och dela med mig av mina tankar och funderingar.
Tack för alla fina kommentarer, dom värmer rakt in i hjärtat och det är skönt att se att det finns människor som håller med mig. Att vi är flera stycken.

Pusshej 

Kommentarer
Postat av: Karin B

Men även om man är självisk kan man göra bra saker, till exempel ta bussen till Nolia och slippa sitta i bilkö i 20 minuter.

2007-08-10 @ 19:58:14
Postat av: Åsa Sandström

Eftersom jag själv är en miljö och naturälskare så finns det dagar när tankar på den framtid vi ser ut att ha framför oss skrämmer mig. Inte minnst när jag läser utdragen från din bok, som är sant, sant så skrämmande sant. Men man får inte glömma att det finns bra saker också, man får inte bli för cynisk och pesimistisk. Förändringar tar tid, men om alla gör lite, så blir mycket gjort.
ha en trevlig höst, Nanny- maja

2007-08-14 @ 11:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0