Nu är det snart helg

Då kanske det passar bra med lite matkultur?.

 

Det mesta av maten på vårt bord har sitt ursprung i andra länder.

 

Jag vet inte om dina matvanor styrs av TV-kockarna och tidningarnas bantningstips. Men ser vi till all publicitet som ges i ämnena så torde inflytandet vara betydande.

 

Jag tycker att det har lite av löjets skimmer över sig när man kommer till turistorterna kring Medelhavet och de har menyer på svenska och serverar köttbullar och annan svensk husmanskost. Var är den lokala maten? Att resa är också att smaka på vad landet har att erbjuda i mat.

 

I Sverige har jag aldrig sett en kvinnlig pizzabagare. I Portugal såg jag bara kvinnliga pizzabagare? Varför är det så få svenska kvinnor som grillar? I Sri Lanka så stod värdfolket sidan om och tittade på när vi gäster. I USA bjuder de oftast på restaurang. I England går de gärna på puben. Ja olika är sederna.

 

Jag tillhör koffeinisterna. När jag vid ett tillfälle flög med ett amerikanskt flygbolag så serverades varm dryck. Efter att ha tittat i koppen så sa jag till flygvärdinnan att jag ville ha kaffe inte te. Hon tittade i koppen och sa: - men du har fått kaffe. Tveksamt om det skulle kallas kaffe.

 

Svensk mat har gått på export de senaste åren. Jag läste någonstans att IKEA är en av Sveriges största livsmedelsexportörer. Svensk gädda efterfrågas i Frankrike. Karljohansvamp efterfrågas i Italien. Pepparkakorna håller på att erövra världen.

 

I Sverige äter vi mer pizza, kebab, vårrullar, thailändskt, indiskt, couscous än vad vi äter falukorv, ärtsoppa och pannkakor.

 

Apropå mat förresten?

 

Varför klagar vi på utländskt kött i kyldiskarna i affärerna, när vi äter utländskt kött när vi är på resa?


Kommentarer
Postat av: A

Vi klagar på utländskt kött i våra köttdiskar för att det transporterats långt, för att vi inte vet hur kossorna levt och hur mycket regnskog som skövlats för att kossan ska få sin mat.
Är vi däremot utomlands så är det ju bäst att äta det kött som inte transporterats långt.
Vi klagar för att det har med miljön att göra inte för att deras kött är dåligt.

2007-08-24 @ 14:22:47
Postat av: RJR

Jo, nog styrs våra matvanor av media. Det går knappt att hitta någon lunchmat på stan som inte är fylld med fetaost, soltorkade tomater och oliver.

2007-08-24 @ 14:46:44
Postat av: Pizza Sara

Hej! Vill bara slänga in lite reklam om en pizzeria i Falkenberg där vi faktiskt bara är unga fräsha svenska tjejer som jobbar. Vi gör allt! Äger företaget, gör degen, bakar pizzor och tar hand om kunderna. Så om du nu aldrig har sett en kvinnlig pizzabagare så bör du ta dig till LA Casa i Falkenberg så får du se flera stycken..
/ Pizzabagaren Sara

2007-09-14 @ 11:59:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0