Att resa är att dö lite grann.. eller borta bra hemma bäst.

Ett annat sätt att möta olika människor och kulturer är att resa. Vi svenskar har ända sedan vikingarna varit ett resande folk. Vi är båda kända och ökända på många håll i världen. Sett till den mängd resetidningar som ges ut så är vi tydligen mer borta än hemma. Själv har jag haft nöjet att resa mycket, såväl i mina olika arbeten som på min fritid.

 

För en tid sedan fick jag frågan om vilket som är mitt favoritresmål. Det visade sig vara en svår fråga då många platser har olika fördelar. Många resmål behöver också flera resor innan allt faller på plats.

 

London är ett mina och många andra svenskars populäraste resmål. Det är inte konstigt. Redan på 1700-talet myntade Dr Samuel Johnson uttrycket ?När du är trött på London så är du trött på livet, för London har allt att erbjuda som livet har att erfordra?. Trots allt som London har att erbjuda så kan jag varmt rekommendera en tågresa ut på landet eller någon mindre stad såsom Luton eller Milton Keynes. Två mindre städer som är helt olika. England är så mycket mer än London. Vill du ändå stanna kvar i London så glöm inte bort den södra sidan av Themsen som är ett helt annorlunda än West End. Förresten, är du i England så ta gärna en tur till Wales eller Skottland.

 

Många är de svenska besöken på Medelhavets badstränder. Men ack så få som har sett allt det fina, ovanliga, konstiga eller bara den grå vardagen bortom hotellen dess pooler och badstränder. Hyr en bil och kör vilse. Eller varför inte använda dig av allmänna kommunikationer som stannar när du minst anar det. Då kommer du att upptäcka små fina samhällen med vänliga människor, billig mat och mindre krimskrams att handla.

 

Vill du åka på badsemester i sydostasien? Åk inte till Thailand som alla andra, åk till Sri Lanka som är ett fantastiskt land med oerhört vänliga människor. Du får fantastiska natur- och djurupplevelser med en närhet som få länder kan erbjuda.

 

Vill du resa västerut så stanna inte för länge i New York. Satsa på New Orleans som är en stad som kommer att ge dig många musikaliska och kulinariska upplevelser. Kombinationen blir ännu häftigare om du satsar på att åka i samband med Mardi Gras festivalen. Vill du göra en ovanligare utflykt när du är i Louisiana så åk ut till kräftfiskarna i Mississippideltat.

 

Ett annat resmål som jag vill lyfta fram är Kina. Kina är ett stort land med många kontraster. Det finns rika kulturhistoriska skatter, billig shopping och exotiska badstränder. Denna fascinerande blandning ger en upplevelse som jag bär med sig länge och som jag gärna vill komma tillbaka till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0