En provokatörs bekännelser...

...kanske vore en bra titel för att locka lite uppmärksamhet tänkte jag och ett visst mån av relevans ligger trots allt i titeln. Jag har väl sällan varit känd för att inte säga vad jag tycker så vad passar då bättre än att blogga kring lite kulturpolitik i en stad där debatterna just nu går heta kring allt från påstådda biblioteksflyttar till vem som ska bli ny kulturchef.

Vi har ingen lokal! eeeh. nej jag menar chef!
Men ja vi börjar väl där. Umeå har väl milt uttryckt misslyckats med att rekrytera en kulturchef som varit långvarig under 2000-talet. Jag kan egentligen inte klandra någon för det, men jag konstaterar i alla fall att det nog inte är helt fel att påstå att man inte lyckats.. Men det är viktigt att blicka framåt och inte bara bakåt här för nu ska ju en ny förvaltningschef tillsättas och kring det finns många åsikter så jag tänkte delge min.

Enligt mig behöver inte Umeå ytterligare en konstnärlig ledare som kulturchef. Uppenbarligen har det misslyckats ett flertal gånger och jag tror det är ett snudd på hopplöst sökande att finna en person vars kreatörsegenskaper rimmar med det omfattande och krävande uppdrag en kulturchef i Umeå med dagens nu rätt tunga kulturpolitiska mantel har att axla. För vilket uppdrag det lär vara... Ingen lär väl vara avundsjuk på den person som ska ta sig an den sitsen. Jag är det i alla fall inte. Fast lite kul måste det ju vara att bemöta gnällspikar som jag som ställer höga krav. (hehe)

Jag tror snarare att Umeå behöver en duktig ledare, en skicklig samordnare med fingertoppskänsla och oerhörd integritet. En person som kan stå emot trycket från etablissemang, vårda det etablerade samtidigt som han/hon vågar utmana, släppa in nya på arenan, kanske även slakta en och annan helig ko på vägen (metaforiskt talat då - om nu någon missförstod detta...). Jag tror den personen ska vara exceptionellt duktig på att se skillnad på sak och person och vara extremt lyhörd för att tolka in hur det komplexa nätverk som utgör Umeås kulturliv fungerar. En näst intill övermänsklig uppgift, jo, men även en inspirerande utmaning för den som törs.

Som jag ser det så har Umeå redan all konstnärlig, kreativ kompetens i det befintliga Kulturlivet. Det en kulturchef behöver tillföra är en förmåga att gödsla detta samtidigt som man kan finna ny mark för nya aktörer. Att se helheten, synliggöra den och arbeta med en övergripande vision som inte utgår från ett konstnärligt mål utan snarare från en konstnärligt förutsättningsskapande helhetsvision. Vi har många redan som säger såväl varför, vad och hur. Vad som krävs är nog någon som kan svara på frågan "när".

Nu vet jag att många säkert tycker mycket i denna fråga, men ta chansen och skriv vad Ni själva tycker. Detta var min ytterst personliga åsikt och jag hoppas den respekteras därmed. Kanske påverkar de bästa idéerna den grupp som kommer tillsätta den nya kulturchefen på ett bra sätt. Jag hoppas oavsett vad som händer att vi denna gång får en kulturchef som får vara med på resan hela vägen fram till 2014 och längre så personen får en reell chans att vara den drivkraft som behövs för att lyfta kulturfrågorna till den nivå en kulturhuvudstad behöver för att nå målen.

Också var det det där om biblioteket...
Sen tänkte jag lägga ytterligare ett kort inlägg i debatten kring biblioteket då jag tycker den spårat ur rätt mycket. För att undvika eventuella missförstånd direkt så får jag väl börja med att säga att jag ser det som en självklarhet att biblioteket ska finnas kvar i Umeå centrum, så strategiskt placerat som möjligt för att kulturen ska ha en central plats där flest människor dagligen möts och rör sig. Dock säger det faktiskt inte att den optimala platsen är där det nu är beläget. Kultur är viktigt för centrum, för Umeå C och näringen(som ju väckte frågan lite kanske man kan säga), för föreningslivet, umeåborna, besökare och gäster, offentliga förvaltningen, operan, folkets hus, för oss alla helt enkelt. Jag går nog ett steg längre och hävdar att kultur är en nödvändighet för att allt det ska existera och jag vet att kulturfrågan är otroligt viktig för centrumutvecklingen och stadsutvecklingen som helhet. Men det krävs ibland en frisk debatt för att man inte ska glömma detta. Nyttigt. Jag hoppas då i alla fall att vi inte bara har diskussion kring ett bibliotek utan även kring hur den så kallade kulturen kan nå ut mer i samhället och nå fler i vardagen, åtminstone på ett medvetandegörande plan. För kultur ger glädje, inspiration, motivation och tanke, bara för att ens nämna några positiva effekter.

Men vaddå kultur?
Att tala om kultur kräver väl dock att man på något sätt avgränsar begreppet så det går att förstå i en kontext. Jag kanske borde inlett med att ge min definition av kultur men jag tar det nu i stället. Med begreppet kultur åsyftar jag OFTAST kultur som i bemärkelsen "folkliv", den något mer europeiska synen på ordet. Jag har förståelse för, och all respekt för, de som hellre ser kultur som ett begrepp som åsyftar den mer svenska, traditionella synen med ord, ton, bild, scen osv,  men för mig är kultur även möjlighet att uttrycka sig, mötas i intryck, förmåga att förmedla det som gör oss till medvetna varelser. Visst, pseudoflummigt och halvpolitiskt postmodernisktiskt bjäfs, men jag finner att ord inte räcker till. Det är väl kanske därför kulturen i sin form har så många uttryck...

Ok, det får räcka med kulturpolitik för en dag. Jag ska inte utmana för mycket tror jag så jag låter kiss-debatten bero. Men det är ibland skönt att veta att man gör en kulturgärning varje morgon;) Jag föredrar dock att använda toalettstolen för min hyresvärds skull.
(Det är väl lika bra att säga att ovanstående stycke är menat som en liten rolig avslutning så ni ska kunna dra på smilbanden lite i alla fall, så snälla alla ni som tänkte debattera vikten av fria konstuttryck, ta det inte sååå seriöst va, ok! )

Så fort man börjar skriva här inser man att man inte hinner belysa särskilt mycket under endast en vecka, i synnerhet inte gå på djupet i ämnen som verkligen berör. Men förhoppningsvis ekar några av mina tecken i cyberrymden vidare och ger effekt.

Vi syns i morgon kära läsare.

PS - Ja jag vet att jag inte alltid uttrycker mig vare sig dialektalt korrekt eller språkligt svenskaakademiensordliste-korrekt, men det får ni ta. Konstnärlig frihet hävdar jag;) och en smula netiquette. DS

PS2 Det blev inga bilder. Kulturdebatt har sällan så mycket bilder annat än illustrationer och tyvärr hann inte min grafiker göra en bildversion av min ordvision. DS

Kommentarer
Postat av: Avery

Jag håller verkligen med dig om vad som krävs av en kulturchef. Det måste också vara en person med lite skinn på näsan. Eftersom han/hon inte har en oändlig mängd pengar att fördela kommer det alltid att slutligen handla om att välja och att välja bort. Högljudda kulturarbetare som känner sig förfördelade kommer alltid att finnas. Det kommer alltid att storma så länge det finns ett levande kulturliv.

2007-04-11 @ 07:42:21
Postat av: Avery

Jo, och när det gäller biblioteket håller jag också med dig. Det ska vara så centralt som möjligt. Låt det ligga där det ligger! Låt oss diskutera hur vi ska utveckla dess verksamhet istället!

2007-04-11 @ 07:44:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0