Carolina - en dansare i exil

Idag vill jag berätta om Carolina Bäckman, en dansare som gärna skulle vilja arbeta med dansprojekt i Umeå. Carolina  kommer ursprungligen från Nordmaling, men har utbildat sig till dansare i vid Skolen for Moderne dans i Köpenhamn och har sedan stannat kvar för att arbeta som dansare i Danmark.

Hon arbetar nu med ett jättespännande dansprojekt över internet som handlar om gränser och människors rättighet att få mötas. Jag bad henne berätta om det: 

image164

"Projektet jag börjat arbeta med heter Grenzstadt, och är en föreställning som använder Internet för att sammankoppla dansare från olika länder. I praktiken är det jag i Köpenhamn, en dansare i Amman, Jordanien och en i Beirut, Libanon, som på scener i de respektive städerna dansar inför en publik. Samtidigt filmar vi oss själva, och dessa bilder sänds över nätet och projiceras på väggarna i de andra städerna. Publiken får möjlighet att uppleva tre dansare som arbetar tillsammans - åtskilda geografiskt, men med samlad intention. 

Projektet har genomförts tidigare, i ett samarbete med en dansare från Belgrad i Serbien. Denna gång ligger det en ytterligare politisk dimension i föreställningen. Bakom samarbetet står Haya Cultural Center i mellanöstern och Recoil Performancegroup i Danmark.

Trots att det bara är några timmars bilresa mellan Amman och Beirut, är det ett stort problem för konstnärerna därnere att mötas. För att komma mellan städerna måste man in i Israel, och som muslim är det svårt att få inresetillstånd. I och med Grenzstadt-projektet, kanske vi kan väcka några tankar och känslor omkring fenomenet med gränser, och människors förmåga att ändå mötas. Jag gläder mig! 


Om man vill läsa mer om projektet och människorna som står bakom - kolla in nedanstående länkar. Det ska också vara möjligt att följa föreställningen via Internet, så var uppkopplade söndag den 29 april?!"

http://recoil-performance.org/comingproduction.html

http://www.plex-musikteater.dk/  
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0