torsdag eftermiddag

No name spelar
Bilden är från Ersbodadagen 26 augusti i år, öppen ungdomsscen.
Gruppen som spelar heter "No name" och var yngst på plan, ett gäng kompisar i åldern 11-13 år:
Linus, Anders, Oskar, Frida och Mårten.

Det där med att få chansen att uppträda betyder mycket för den lokala musikkulturen.
Det märkte jag,  när jag var med i och höll i trådarna bakom öppen ungdomsscen på Ersboda.
På bara en sommar hann det hända mycket.


Det gäller inte minst en annan av grupperna, Permanent Vacation (15-16 åringar).
Under loppet av en sommar hann dom inte bara byta namn och vokalist.
I våras, när dom anmälde sig till öppen ungdomsscen,
presenterade dom sig som  ett vanligt cover-band. 
Men i augusti, när dom väl stod på scen hade dom under sommaren lyckats producera
tre egna rocklåtar av hög klass.


Förutom ovan nämnda var två grupper från pingstkyrkans verksamhet på Östra Ersboda också med och spelade.
En kristen hårdrocksgrupp med väldigt spännande röstmix i sången, djup bas, klar sopran.
(förlåt att jag har glömt namnet på dom men det var så krångligt)
och CfP-band (kristen pop) som utan konkurrens var folkrikast på scenen.


Fyra lokala Ersbodagrupper -  mer än så var det inte.
Men även om fyra grupper inte är så mycket, kände jag mej mycket stolt där jag satt
lördagen den 26 augusti,
och lyssnade på deras spelningar.
Stolt och glad och sugen på mer.


Mer möjligheter för lokala musikgrupper att uppträda.
Fler öppna ungdomsscener på Ersboda.
Fler musikstilar,
fler tjejer.
Rock och pop i alla ära, men det finns säkert mycket mer.
I en stad som Umeå och i en stadsdel som Ersboda,
där människor från så många olika länder och kulturer möts,
borde det finnas det.


Alla kan ju inte bli världsstjärnor.
För det flesta är musik bara en hobby, en guldkant på tillvaron.
Men kanske, kanske kommer någon av ungdomarna från Öppen scen på Ersboda  
att välja musiken som livsväg när dom blir vuxna.
Blir det så, då har vi verkigen något att vara stolta över.
Umeå kommun, för sitt stöd till Öppen ungdomsscen på Ersboda.
"Vi Tillsammans" (ett forum för alla föreningar och kyrkor på Ersboda+ Folkets hus) för sitt stöd.
Och jag själv för, ja hmmm...


....jag tänker inte säga vem jag tänker på,
men om en av dom som spelar gitarr på bilden blir en berömd musiker som vuxen,
då ska jag skryta med att jag en gång fick hjälpa till att stämma hans gitarr när han var barn.
He he...

Kommentarer
Postat av: BC

Jag var inte på Ersbodadagen och har inte hört kidsen på bilden spela, men det är lätt att bli imponerad av unga musiker. Ofta är dom grymt duktiga, men det mest fantastiska är att dom vågar. Det skulle jag aldrig ha gjort i deras ålder och inte nu heller.

2006-09-07 @ 17:53:29
Postat av: Elm

Blir imponerad av att det finns en lokal scen på Ersboda där ungdomar kan spela....... Musik ska byggas utav glädje och är en bra motvikt till mycket annat i ungdomars tillvaro som inte är bra...

Lycka till med den öppna scenen i fortsättningen oxå

2006-09-11 @ 11:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0