Onsdag mitt på dagen

Idag på förmiddagen har vi fortsatt med rekryteringsprocessen. Det går sakta framåt, vi har börjat med ett urval.

Arkitekten från Oslo mailade och hade problem med en Autocad-ritning. Det är ett skulpturprojekt som går ut på att Tony Cragg ska utforma två ventilations in- och uttag till två skulpturer, stora skulpturer, 6 meter höga. Det är ett jättebygge som pågår i en förort till Oslo som vi har "vunnit" kan man väl säga. Men ifrån förslaget, som var en trämodell c:a 40 cm hög, till omformandet till skulpturen i verklig storlek, så krävdes att Craggs atelje räknade om modellen och gjorde den i ett cad-cam program, så att teknikerna kan börja planera för själva ventilationsrören, dom måste förstås följa skulpturens vindlingar. Och nu ser det ut som om cad-cam ritningen har en annan lutning än den ursprungliga modellen och det här måste förstås klaras ut. Arkitekten är dansk, jobbar i Oslo, vi förstår varandra ganska bra. Craggs assistent är tysk och vi förstås varandra ganska bra. Men det finns stort utrymme till missförstånd och Cragg själv är i USA, kommer hem på fredag kväll. Och ett bygge på 160.000 kvm står och väntar på en korrekt ritning. Nu står väl inte hela bygget stilla, det finns säkert någonting dom kan sätta händerna i. Men det är ganska bråttom att klara ut den här inte alltför lilla detaljen. Intressant problem men inte helt enkelt att lösa, det vore enklare om man kunde träffas. Som det oftast är.

Jag fick svar idag från en kund i London att en målning vi sålt dit och levererat, har kommit fram. Det var för sent på kvällen för att använda skruvdragaren så dom har ännu inte öppnat lådan. Hoppas allt är som det ska och att ingenting blivit skadat. Idag måste jag börja tillverka ytterligare en låda, för ett annat konstverk som ska till London. Nu är det knepigare för det är ett inglasat foto som kräver ännu bättre emballage. Och eftersom Markus är sjuk så måste jag hitta lite tid för att göra det själv.

Craggs utställning ska ut nästa vecka, jag har pratat med hans chefstekniker, som kommer hit på tisdag kväll och så ska vi göra jobbet på onsdag. Idag måste jag boka upp Assistanskåren, en mobilkran och en stor traktor. Dessutom måste jag försöka hitta en extrahjälp till onsdagen, det blir för kort med två man.

För övrigt kan man väl säga att allt förlöper fint. Det finns en krönikör som brukar skriva i VK, en slags veckorapport. Ofta står det Onsdag: Händer ingenting.  Så är det aldrig här, det händer alltid något. 

Vi hörs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0