Fredag igen

Det är konstigt hur fort en vecka rusar iväg. Det har förstås en betydelse hur mycket man har att göra, den här veckan känns hur som helst lite för kort.

Morgonen började med bokföring kl 07.00. Det är normalt mitt lördagsnöje men helgen är vikt till badrum och kakel så det fick bli så här i stället. Bokföring brukar beskrivas som småföretagarens eget lilla helvete. Jag tycker tvärtom att det är ganska roligt. Framför allt får jag lugn i hjärtat. Man ser under veckan hur pappershögen växer och så på lördag morgon, till musik från P4 - enda gången överhuvudtaget som jag har radion på på jobbet - Ring så spelar vi. Först är det förstås det där andra något slags samhällsprogram, minns inte vad det heter. Om radion börjar med Melodikrysset har jag antingen kommit för sent till jobbet eller jobbat för långsamt, kl 10 ska bokföringen vara klar.

En normal fredag morgon brukar jag f ö motionera, vi är ett litet gubbgäng som träffas måndag och fredag morgon kl 07.00. Först ett motionspass till ett ljudband från Friskis & Svettis, sedan innebandy i 10-15 minuter och så gemensam frukost på galleriet. Mycket trevlig vana. Men jag har varit lite småförkyld en dryg vecka och vill inte börja anstränga mig för tidigt. På måndag borde gå men då hinner jag inte, Sara och jag flyger till Berlin för att dels se Tony Craggs stora utställning på Academie der Künste, dels titta på konstmässan Art Forum Berlin. Vi har varit med där några gånger och ska nog delta igen nästa år.

Vi har träffat dom sista aspiranterna till vår tjänst, nu återstår två styckna, vi ska bestämma oss innan helgen är slut. Skönt att få det ur världen. För övrigt har vi fått nästa utställning, Heli Hiltunens målningar kom i morse, vi byter ju nästa vecka. Vi måste titta över bjudlistan till vernissagefesten, vi borde bjuda ett par styckna till. Det börjar bli i senaste laget, vi har helt enkelt inte hunnit med.

Jag läste i bladet om den s k Ålidhemsmiljonen och ringde upp Holmlund för att fråga hur det var tänkt. Vet inte om jag fått något riktigt bra svar. Jag blir bekymrad när man tar så lätt på konstnärlig utsmyckning att man tycker att det är något som konsthögskoleelever kan få göra. Per definition är dom ju faktiskt studenter och en konstnärlig utsmyckning som ska stå under lång tid och fungera, är det inte självklart att man grejar med så liten erfarenhet. Jag tycker att det rimliga är att man uppdrar åt konstansvarig i kommunen att fundera över vilka konstnärer som kan vara aktuella och så tar in förslag. En miljon är mycket pengar och man kan få många riktigt etablerade konstnärer att göra något riktigt bra. Och så låter man konsthögskolan få den här ganska bastanta budgeten och det förvånar mig. Nu lovade Holmlund att eventuella förslag till utsmyckning skulle granskas innan det betalades ut pengar och det låter väl bra men vi får se i slutänden hur mycket kontrollen är värd. Fortfarande tycker jag att det ytterst tveksamt att hantera både frågan och pengarna på det här ganska lättsamma sättet. Jag tror inte att man är beredd att öppna en läkarcentral där det bara jobbar läkarkandidater t ex. Eller en kommunal frisersalong på Dragonskolan.

Nu är min arbetsdag snart slut och min bloggvecka till ända. Hoppas ni fått en lite bättre uppfattning om vad det vi gör och att ni kanske har sett att vi lägger ner en hel del jobb på att få galleriet att fungera.

Till slut vill jag hälsa alla riktigt välkomna att se våra utställningar, dom finns där för er, det är med er konstnären -och vi- vill kommunicera. Extra roligt är det om ni kommer på våra vernissager, nästa är ju på lördag den 7/10 mellan 14 och 16. Det vore så roligt för Heli Hiltunens skull om ni gick man ut huse för att se vad hon gjort. Hon har stått ensam i sin ateljé under några månaders tid och rest ända hit till oss för att dela med sig, då är det toppen om det står en stor publik hos oss nästa lördag. Gratis entré, alla är välkomna, alltid.

Tack för den här veckan,

Stefan Andersson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0