En spännande vecka!

Lena Nilsson
Hej!

 

Jag heter Lena Nilsson och är forskningsassistent vid Näringsforskning/Medicinska biobanken,
Umeå universitet. I samiska sammanhang brukar jag kalla mej för ”genskötare”, eftersom vi har
DNA från 85 000 västerbottningar i vår biobank.

 

Det där med renskötsel ligger några generationer tillbaka i min släkt. Den närmaste släkting
jag har i renskötarbranschen är en kusin till min mor, som är aktiv i Malå skogssameby.
Det är inte många samer som sysslar med renskötsel idag. De flesta är väl som jag,
arbetar med helt helt vanliga saker istället. 


Men denna vecka och nästa kommer jag inte att vara på mitt jobb. Jag är sjukskriven, nyopererad
för brusten blindtarm och bukhinneinflammation. Det var därför inte svårt att tacka ja till en plats i
kulturbloggen. Skriva och tänka är nästan det enda jag orkar med just nu.

 


Det är en spännande vecka, den här veckan, trots att jag är sjuk. Senast på fredag kommer besked
från en låtskrivartävling som jag skickade in ett bidrag till i somras. Elva bidrag har kommit in, både
från proffs och amatörer. Det är fler låtar än på melodifestivalsfinalen det! ;-).
Men till skillnad mot melodifestivalen kan mer än ett låtförslag vinna.

 


Det handlar om att göra en lägerlåt till ett stort internationellt scoutläger i Skåne i sommar
”jiingi-jamboree”. Jiingi är sydsamiska och betyder ”mångfald”. Jag har byggt mitt bidrag på en
sydsamisk jiingi-jojk. Egentligen borde jag väl inte skriva om det här redan nu. Det kan ju kännas
pinsamt om man inte vinner. Men jag gillar min låt vare sig den vinner låtskrivartävlingen eller inte.
Gillar att leka med ord och musik, med jojken som utgångspunkt.

 


”Med joik som utgangspunkt” är också titeln på en bok jag köpte av den sydsamiske jazzmusikern
Frode Fjellheim, under samiska veckan 2005. Det var efter en jojk-workshop, ledd av Frode Fjellheim,
där han förklarade för oss vad jojk egentligen är. Då jag förstod hur jojken kan fungera som ett
uttryckssätt mitt emellan musik och ljuddikt. Och hur fri man kan vara i sitt ljudskapande, med jojken
som utgångspunkt. Sen dess har jag lekt mycket med jojken som uttryck. På många olika sätt och
i många olika sammanhang.

 


Det ska bli en spännande vecka, den här veckan.
Ett telefonsamtal från Skåne, det är vad jag vill ha.
Och så ett positivt besked från juryn.
Spännande!


Kommentarer
Postat av: Robert

Lite lustigt att det finns ett ord på sydsamiska som betyder mångfald. Eller kanske inte...

2006-09-04 @ 14:55:25
Postat av: Anonym

Hej Lena! Får jag fråga vem du är släkt med i Malå?

2006-11-20 @ 21:16:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0