Gräver där jag står

Klockan är över midnatt, men jag räknar det ändå som att det är Torsdag. Det har kommit snö. Det ser snyggt ut med flingorna som singlar kring gatlyktorna. Men det känns inte riktigt bra ändå. Man vet vad vintern har att komma med. Klimatet skulle kunna få en att flytta härifrån. Men det finns ändå inte en chans i världen att jag skulle lämna Umeå. Jag älskar den här stan. 

Jag tycker det är viktigt att stanna här, och få andra att göra det också. Det är många duktiga konstnärer och artister som sökt sig till Stockolm, för karriärens skull, och det kan jag förstå, men inte stå bakom. För det finns ingen mening med att spä på centreringen. Det vi gör här uppe är också relevant. Vi ska inte urlaka vår egen stad, vi måste bygga från gruden, bygga härifrån. 

Det finns så många bra människor här, som gör koola grejer, jobbar på. Det är en av sakerna jag gillar med stan. Och att det finns bra nätverk för att samarbeta, att folk känner varandra, och hjälps åt. Det är så jag ser det i alla fall. Man ger och tar. Fast det är väldigt underground. Det är sammanhanget jag befinner mig i som jag talar om, punk&rock scenen, queerkulturen, feminismen. 

Det finns aldrig pengar till det vi gör. Det är ingen som vill betala. Man får kämpa. Det lär ju inte bli bättre med den nya regeringen. Det märks redan vilken skit det är. Hyran på vår replokal kommer att höjas, för ABF, och andra studieförbund, kommer att få mindre stöd. Vem tusan hade haft ett band på gymnasiet om det inte vore för studieförbunden? De är otroligt viktiga, genom dem har man som fattigt tonårsband råd att hyra en repis, och kanske överhuvudtaget få tag i en. Det har även dragits tillbaka massa pengar som skulle gå till barnkultur, det är ju hemskt. Det är hemskt att barnkultur är så lågprioriterat. Det är ju barnen som verkligen behöver kultur! 
Fyfan säger jag. Själv röstade jag på FI. Det fanns ingen som helst tvekan. Synd bara att de blev totalt nermejjade av media. Det är så mycket osanningar som finns att läsa, höra och se, i tidningar, radio och tv idag. Och det är galet hur de styr och ställer, hur de vinklar saker.  

Releasefesten var grym i alla fall! Det var en varm och trevlig stämning hela kvällen. Väldigt innerligt.
Fin publik. Vi hade bra kontakt. Och vi gjorde en lysande spelning. Det var väldigt mycket nerv och lust och kraft. 
Det är lycka.

Kommentarer
Postat av: SD

Jag håller med! Och höja skådespelarnas och Konstnärernas A-kassor så himla mycket!

ush ush ush

2006-10-20 @ 09:09:40
Postat av: Cecilia you know Sundkvist

Hej Frida, vad roligt att se din blogg sådär helt spontant. Jag var inne på komminsidan för att leta efter kulturförvaltningen och så dök du upp. Fint* Tänkte på det du skrev om Umeå, jäkligt sant. Jag tycker att Umeå besitter en styrka och jag ser verkligen potentialen av så mycket mer här. Det finns mycket och man kan göra mer. Det stagnerar inte. Jag hoppas att jag aldrig behöver flytta. och isåfall flyttar jag tillbaka!! See ya girl when we are kicking the streets!

2006-10-26 @ 14:48:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0