Sök till Pop & Skejtkollo!!

Sök till Pop & Skejtkollo!!



Har haft en spännande dag med Pop & Skejtkollojobb. Nu är det snart dags igen och nu har jag verkligen börjar se fram emot kolloveckan. Popkollot förra sommaren på Dalkarlså Folkhögskola var något av det grymmaste jag har varit med om i hela mitt liv. Det var så mycket kärlek den veckan att det har räckt till att värma upp mig hela den långa vintern. På bilden häruppe ser ni TinTin (spelar bas) och Vera (trummor) som deltog på förra årets kollo. Helt underbara tjejer! TinTin var 12 år förra sommaren och hon åkte hela vägen från Falkenberg tillsammans med Lunarstormkompisen Ida som anslöt i Köping för att vara med på kollot!! Fatta så modigt! TinTin är nog världens koolaste 13-åring (antar att hon har fyllt det nu). Det bästa utav allt är att hon nog kommer tillbaka på årets kollo! :)

Vi har fortfarande platser kvar på båda inriktningarna! Sista anmälningsdag är imorgon men skicka in så snabbt som möjligt nästa vecka så kommer ni in! Till alla er som har döttrar i mellan 12-17 år så rekommenderar jag verkligen att ni kollar in på www.sgtb.net/popskejtkollo och peppar era tjejer att åka på lägret!

Skulle jag få chansen skulle jag lätt jobba heltid med att peppa yngre tjejer att spela musik.  Kanske t.o.m. kombinerat med att arrangera konserter med grymma brudar. Det skulle nog vara drömjobbet för mig. När Marit Bergman startade Popkollo 2003 sa hon att vi hade 50 år kvar till en jämställd musikbransch vilket innebär att vi nu är nere på 46 år, and counting...

För det är fortfarande ett problem. Ingen kan säga någonting annat. Besökte för några helger sedan sveriges största rockfestival, Hultsfredsfestivalen. I samband med årets upplaga har det diskuterats i medierna om könsfördelningen på festivalen. Bara 11 av festivalens alla inbokade artister var kvinnliga och Nina Persson i The Cardigans var den enda kvinnan på största scenen. Nu tänker jag inte utnämna Hultsfredsfestivalen till någon syndbabock. De speglar bara verkligheten. Det finns så otroligt få kvinnliga musiker helt enkelt. Av 2000 inskickade demos till Rookiescenen är kanske 30-40 inspelade av tjejer/kvinnor/flickor. Detta försöker vi göra något åt med hjälp av Popkollo som är ett suveränt verktyg att få tjejer att få upp ögonen för att spela musik och inse att de kan göra det minst lika bra som snubbarna. Det behövs tyvärr förtfarande såna insatser. Tanken med Popkollo och med musikföreningen She´s got the beat är att inte behöva finnas och jag hoppas verkligen att jag kommer att få vara med den dagen då lika många tjejer som killar spelar i band och svettas på scener runt om i sverige och i världen.

Just nu är jag rätt trött och ser fram emot imorgon då sambon kommer tillbaka till stan. Vi ska cykla runt och kolla på hur fint Umeå är på sommaren. Han är smålänning och hävdar bestämt att småland är det bästa stället på sommaren. För mig finns det inget bättre än Umeå den här tiden, med ljuset och allt det gröna. Det är väl så antar jag att man vill vara hemma på sommaren där man är van att vara. Svårt att ändra på tror jag. Tror ändå att det är viktigt att han får uppleva det fina här några dagar så att man inte bara har sett Umeå från den kalla och mörka sidan på vinterhalvåret.

Det var nog allt för ikväll. Imorgon ska jag jobba vidare med Pop&Skejtförberedelser och så ska jag kanske dansa på Scharinska Villan där mina fina bandkompisar Evelina och Tootsie Tove spelar skivor på PrePride. De har lovat att bara köra hits och one-hit wonders. Kom dit du med!

Stora kramen!

/Kicki














Kommentarer
Postat av: Robert

Lycka till med kollot!

2006-06-30 @ 14:40:54
Postat av: Åsa,loves.Kicki

Kicki, kunde jag bara skulle jag ge dig tusen rosor. Du gör ett så grymt jobb. DU förtjänar så mycket fint tillbaka!
KRAM, och lycka till! Ses snart, hoppas jag.

2006-07-01 @ 01:54:25
Postat av: tintin

hjälp, tack för allt.

2006-07-30 @ 10:51:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0