Här är jag!

Här är jag!

Hej på er!

Vilken fantastisk ära att få chansen att blogga i detta sammanhang ! Det ska verkligen bli jättekul att få ha ordet här i en vecka! På bilden ser ni snart 23-åriga umebruden Kicki Fagerlund posera framför en Umeå Open-affisch. Det är min fina vän Andreas Nilsson som har tagit bilden by the way. Han och Robert Dahl Norsten sitter vägg i vägg med mitt kontor på Humlan när de jobbar med Umeå Open. Tyvärr jobbar de inte året runt så när de inte är där är det väldigt tyst och tråkigt för mig.

Kanske borde presentera mig lite närmare. Som jag nämde är jag snart 23 år (7 sept) och jag jobbar som programsekreterare på Umeå Kulturförening Humlan. Har jobbat med det sedan augusti ifjol och planerar att stanna åtminstonde ett år till. Jag spelar också gitarr och sjunger/körar i Umeås absolut snyggaste band: "The Koo-koos" (www.myspace.com/thekookoos). I övrigt hinner jag inte med så mycket annat än att hänga lite hemma med sambon Fredrik, träna på USM och träffa lite vänner nu och då.

Fick frågan om att blogga här för några timmar sedan bara så jag har inte hunnit tänka efter så ruggigt mycket om vad jag ska skriva här, men jag har väl lite små idéer ändå. Jag kommer t.ex. att skriva om det Pop & Skejt-kollo för tjejer mellan 12-17 år som vi kommer att köra på Hamnmagasinet i Umeå mellan 21-18 juli. Varför måste det finnas speciella läger för tjejer när det kommer till musik och skejtboardåkning?

Sedan vill jag nog snacka lite om hur läget ser ut för oss unga kulturarbetare. Hur mycket ideellt ska man behöva arbeta egentligen? När jag har chansen kan man kanske lyfta frågan som jag vet att många av mina jämnåriga kulturarbetare diskuterar. Umeå har ett fantastiskt utbud vad gäller kultur för olika åldrar men mycket utav det bygger på att det finns många som är beredda att slita utan betalning för att ordna den där punkspelningen/teaterföreställningen/trubadurfiket. Vad skulle hända om alla dessa slutade engagera sig gratis och hur belönar man unga som sliter ideellt? Idellt arbete ger såklart en massa erfarenhet och kunskap (hur tror ni jag fick jobbet på Humlan?), men det måste finnas en balans!

Tycker att Jens hade otroligt vettiga tankar vad gäller affischeringsfrågan. Håller med om allt han skriver och känner verkligen igen mig. Har ännu inte åkt fast för affischering även fast jag är ute flera gånger i veckan. Det ingår liksom i jobbet hur lite man än vill det. Jag vill inte vara olaglig heller men de priser som råder för att marknadsföra sig lagligt i olika kanaler är helt utanför våra ekonomiska ramar. Jag är helt klart för att införa lagliga affischtavlor i Umeå och jag antar att det finns en handfull föreningar i staden som skulle kunna gå ihop kring detta.

Imorgon åker jag tillbaka till Umeå efter att ha spenderat drygt tre veckor i Småland. Har varit på Hultsfredsfestivalen, firat midsommar och bott i sommarstuga. I Umeå väntar förberedelsearbete inför Pop&Skejtkollo och så ska jag träffa vänner som inte längre bor i stan. På lördag kommer jag vara fruktansvärt nervös! Då delas nämligen Norrmejerierstipendiet ut och jag är en av fem som har chansen att vinna! Jag antar att man fortfarande kan rösta på www.norrmejerier.se. Jag förväntar mig ingenting och är jätteglad att ha kommit så pass långt ändå.

Nu ska jag återgå till att packa inför morgondagens hemresa. Jag längtar till Umeå nu!
I småland blir det mörkt på natten äåven i juni, det gillar jag faktiskt inte alls.

Jag skriver nog imorgon igen och berättar mera!

hej så länge!

/Kicki

Kommentarer
Postat av: Tysken

Fri kultur kräver frivilliga insatser. Om alla ska ha betalt måste den som ger bidrag få bestämma.

2006-06-27 @ 20:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0