Mitt sista inlägg?

Hallå!

Idag har jag skrivit blogg på denna sida i en vecka och nu är det dags att hitta någon ny som kan ta vid. Tänkte kolla med er som läser om ni har något tips på nästa bloggare? Vem skulle ni vilja fick ordet på denna sida i en vecka? Hjälp mig att hitta rätt person!

 Träffade idag en av projektledarna för Kulturhuvudstadssatsningen, Fredrik Lindegren samt förra bloggaren Jens Choong. Det var intressant att höra mer från Fredrik vad som ska hända framöver och det känns verkligen som rätt person på rätt plats! Han verkar få mycket gehör för sina idéer i styrgruppen för Kulturhuvudstadsåret och det känns verkligen som att det behövs någon med stark vilja och storartade planer för att klara av att hantera detta rätt så omfångsrika uppdrag. Ska bli mycket intressant att delta i utvecklingen kring detta och jag är glad över att det finns så många duktiga och intressanta människor som kan finnas med och jobba för att Umeå ska få utmärkelsen. Det är genom alla dessa människor och deras idéer som Umeå kommer att kunna bli Europas kulturhuvudstad 2014.

Fick en idé idag om att man skulle starta en arrangör/kulturproducentutbildning i Umeå. Jag påbörjade ju en utbildning i Skellefteå som jag sedan hoppade av. Music marketing and management-programmet heter den. Det är en ekonomutbildning med inriktning mot musikindustrin, samma utbildning finns också inte helt oväntat i Hultsfred. Jag har kännt det länge att jag vill dela med mig av den erfarenhet och kunskap jag har fått genom att arbeta ideellt många år med arrangemang och festivaler och i Umeå finns otroligt mycket kompetent folk som skulle kunna bidra till att skapa en förstklassig utbildning med inriktning mot kulturarrangemang. Anledningen till att jag slutatde i Skellefteå var inte att utbildningen var dålig men det var för mycket fokus på ekonomi. Man läste alla såna kurser tillsammans med andra ekonomstudenter sen hade man vissa kurser som inriktade sig mer på musikbranschen. Dessutom ingick ingen praktik och när det kommer till exempelvis musikbranschen är det ofta dina praktiska erfarenheter som räknas mer än hur många poäng du har från universitetet. Jag tror på en kombination mellan teoretiska kunskaper inom ex. budgetarbete, föreläsningar med intressanta personer från branschen och sedan just praktiska erfarenheter i skarpa projekt. 

En liknande utbildning finns i Linköping (Evenemangsproducentutbildningen, EPU) där samarbetet med Hultsfred och Rockparty/Rockcity är en av hörnstenarna. Frågan är om det finns utrymme för fler än en sådan utbildning i Sverige? Det skulle vara roligt att kunna konkurrera med Hultsfred kring att vara en stad som verkligen ligger i framkant vad gäller kvalitativa arrangemang, något som Umeå i högsta grad redan gör men för att fortsätta utvecklas som kulturstad är ju utbildning en viktig del. Umeå har ju såklart ett betydligt mycket större åretruntutbud än vad Hultsfred har men vad de har lyckats med, till skillnad från Umeå, är att de har blivit en mötesplats för musikbranschen i Sverige. Jag kanske är ute på hal is men det gäller nu att sätta Umeå på kartan och visa på de saker vi verkligen är bra på här. Vi har ett av Sveriges största universitet, bra utbildningar något vi är kända för och vi har många bra festivaler och kulturarrangemang året runt = vi kan utbilda framtidens kulturarrangörer!

Jag kanske skriver imorgon också. Det beror på hur det går att hitta någon ny bloggare.

Ha en fortsatt fin kväll ni Umebor och alla andra! Jag ska kolla på fotboll såklart...:)

Kram från Kicki 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0